Kelder baan in 1:48

Gestart door usarene, maart 10, 2019, 19:42:27

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo.

Hans, het zijn gewoon een soort piepschuim platen van ongeveer 0,5 x 20 x 40 of 50  cm en die waren voorzien van deze maat steentjes en zo gekleurd en wel, alleen veel schoner.
Het enige wat ik moest doen was op maat snijden, op plakken met witte houtlijm en wat vervuilen.
Ik heb ze ooit eens gekocht in een modeltrein winkel, ze stonden bij de Faller en andere soorten bouwplaten en in meerdere kleuren.
Volgens mij worden ze vaak gebruikt om tunnelingangen te maken en zo.
Vic, ik vond het ook leuk om je te ontmoeten, zo hoort er een echt mens bij dat fototje!

Groeten van René.

Bedankt jongen.
Hans, liefhebber On30 + H0

Hallo.

Nog wat beelden van de baan.

F1: Schapen er in en lekkere hapjes er weer uit, ik wil nog een bord maken met EAT OUR MEAT of zo iets.
De blauwe rand op het reclame bord bijvoorbeeld, geeft extra diepte en is gemakkelijk te maken.
Ook het stro van touw in de stock car is geen probleem, alleen wel plaatsen voor het 2e dek en het dak er op gaat, was een kit met allemaal losse houtjes, waarvan ik er nog een bezit en die ik t.z.t. nog wil gaan bouwen.
Op de voorgrond een std. tankwagon, het perron is een houten plank beplakt met steentjes papier.

F2: De opgeplakte regenpijp is van 2mm lasdraad, beugeltjes van 0,5 mm messing draad en de verzamelbakjes zijn van hout.
Bijna alle figuren zijn wel zelf geschilderd, de meeste zo n 20 jaar geleden.
De reefer was een kit en de decals zijn door mij zelf ontworpen.

F3: lok. 24 is vol geladen met echte kolen, aangevoerd door de std. hopper.
De gele vetilated boxcar was mijn vorige project, inmiddels druk in bedrijf met op de achtergrond de grote stad!

F4: De bebouwing wordt wat vlakker.
De SW 1500 is een Gillmauer kit, de loods een ingekort Heljan gebouw, de truck van Revell en onder de groene wagon is het railpoets blokje voor het standaard spoor te zien.
Tot zo ver maar weer.

Groeten van René.

Hallo.

Omdat ik nog een mooie watertoren had die maar stof stond te vergaren en ik dat wel zonde vond ben ik op zoek gegaan naar een mooi plaatsje op de kelderbaan.
Dat viel nog niet mee omdat de toren eigenlijk bedoeld is om smalspoor locomotieven te bedienen maar er rijden bij mij ook normaalspoor locomotieven en die zijn toch wel een stuk hoger.
Ook is de toren zelf al flink groot en de baan eigenlijk vol.
Maar met wat list en bedrog is het ei gelegd en de toren geplaatst, alleen moest Don Dump wat ruimte inleveren.
De foto s laten de situatie voor en na de plaatsing zien.

Groeten van René.

Jammer van de Dump, maar dit is ook een mooie oplossing.
Ziet er ook zeer goed uit.
Mooie blikvanger zo.
Hans, liefhebber On30 + H0

Mooie plek , ziet er goed uit.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Misschien kan Don wat illegaal water aftappen.

Ton
Erare humanum est

In mijn ogen is het een prachtig bezit deze kelderbaan. Er is veel te zien en te beleven.
Maar waarom eigenlijk schaal 1 : 48?
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.

schaal is een verhouding, en die amerikanen doen het met voeten en duimen  (foot, inch)
de schaal zoals hun hem dan uitleggen is een 1/4 inch to the foot , als je dat gaat uitrekenen is het 1/48

de engelse doen het iets anders , die nemen 7mm to the foot , en dan kom je ineens op 1/43.5

de rest van de wereld pakt 1/45 als verhouding voor spoor nul
en dan is 32mm spoorbreedte precies goed

wel word over de hele wereld voor spoor nul dezelfde spoorbreedte van rails gebruikt, n.l. 32mm
dan is eingelijk 1/48 niet correct voor een spoorbreeedte van 32 mm, er zijn dan ook puristen die dan op de exacte spoorbreedte rijden, deze is proto 48 genoemd
dan zal er voor die engelse 7mm ook zoiets zijn, jawel, scale 7 heet dat (ik hoop dat ik het goed heb)

hoop dat het nu wat duidelijker is

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ah ja, ik vergeet weleens dat Amerikanen behalve ander materieel ook andere maten hanteren. Soms is dat lastig, maar zij hebben zelf ook honderden uitzonderingen en afwijkende normen.
Ik kan kiezen tussen 0 en 3 en 0.