Leggen van rails.

Gestart door DiGTrack, december 18, 2018, 10:38:35

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beste leden, via deze weg zou ik jullie willen vragen hoe jullie je rails hebben gelegd m.b.t. de opbouw van het railbed.
Bv, je hebt je basis, legt hier op de basis laag, bv de grond (aarde), daarop kurk de rails daar weer op en dan het ballast.
Hoe hebben jullie dat gedaan?

Zelf zou ik de XPS platen gebruiken die ik overhoud van het isoleren van het dak, 20mm dik, kurk ga ik niet meer toepassen, want XPS heeft reeds een goede geluiddempende werking. Maar dan, doe jullie nog een laag om de "aarde" te simuleren, of de rails met kurk eronder en ballast?

Zie de afbeeldingen zoals in het echte werk wordt gedaan.

Ik leg de rails op kurk en dan ballast tussen de rails en aan de zijkanten over het kurk. De foto die jij hebt is van Japans hoge snelheidslijn , denk dat dat heel anders is dan gewoon Amerikaans spoor en zeker van een ander tijdperk.

Hier wat voorbeelden uit de VS http://garymgreen.com/handbook_appendix_6_roadbed_sections.html
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Geer, hou je er rekening mee dat je niet een mainline standard gauge track gaat leggen maar smalspoor.
Afgezien van de grote jongens zoals de Denver & Rio Grande Western lagen de specs voor roadbed een stuk lager als bij de mainliners.
In vele gevallen deed men maar wat zolang de rails maar redelijk stabiel lag.
Veel van die shortlines waren tijdelijk, zoals bij logging en mining en gebruikte ze lokale materialen.
Onder het motto snel en goedkoop.

Ton
Erare humanum est

Om dan je vraag in het kort te beantwoorden , ja alleen kurk en ballast , soms niet eens kurk . En bij jou baan zoals Ton wil aangeven gewoon wat ballast om de rails op hun plaats te houden en zonder kurk , mits de ondergrond in jou prototype plaats hard genoeg was.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Niet de rails zo bam op de ondergrond vast maken dat geeft te veel herrie.
Altijd een geluid isolatie toepassen.
Dus houten onderlaag dan isolatie dan de grondlaag en daar de rails, bedding en scenery op.
Isolatie kan kurk zijn maar volgen Gerard zijn die platen isolatie die hij heeft stevig genoeg om zonder hout laag te gebruiken.
Hier en daar een latje is voldoende.
Btw Geer , de bandschuurmachine doet het weer dus we kunnen poeder maken.

Ton
Erare humanum est

Ik ga er vanuit dat er sowieso een laag hardschuim is , maar misschien doet niet iedereen dat.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ik lijm houten bielsen (lindehout lijsten bij Conrad) op het traject en spijker er rail op (Tillig code 83 Conrad). Ballast is grof metselzand, dit voor de voorgrond. Delen waar het wat makkelijker kan, onzichtbare sporen of sporen in de achtergrond, Peco 0N30 flexrail code 83. Ondergrond is styrodur (dak isolatie).
JohnT

december 21, 2018, 13:01:41 #7 Last Edit: december 21, 2018, 13:03:16 by American
Dit is On30.
Basis is 9 mm. multiplex.
Ik begin eerst met het leggen van kurk.
Daarna de bielzen (vuren hout) 2mm. dik en ongeveer 4cm. lang.
Zit meestal wel verschil in, in de lengte. (paar mm.).
Afstand is ook meestal niet hetzelfde!!!
Met een b.v. een staalborstel de bielzen 'n beethe ruw maken.
Dan de bielzen op kleur brengen.
Daarna de railstaven, van Peco code 100, met spijkers in de bielzen vast zetten.
Als dat naar mijn zin is, ga ik de tuin in.
Daar haal ik mijn zand vandaan, dat eerst door de zeef gaat.
Dat is voor het ballasten.
In mijn geval vind ik dat oke.
Zo doe ik het al jaren, elk jaar een nieuwe module!!!

Hans, liefhebber On30 + H0

Met 'n klein stukje proberen.
Je zult het zien dat je dat ook heel leuk gaat vinden.
En..... het is ook veel realistischer.
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: DiGTrack op december 21, 2018, 13:17:05
Dank jullie wel voor de input. Heb grote respect voor iedereen, en in het speciaal voor hen die zelf de rails leggen in de vorm van losse bielzen en spoorstaven en die vervolgens spijkeren,  denk niet dat ik dat zelf zou gaan doen, maar zeg nooit nooit.
Omdat je in een grotere schaal werkt is zelf spijkeren en het gebruik van houten biels mooier vind ik. Maar daar zijn wel verschillende meningen over. Voor de eerste keer zag ik er ook tegenop totdat ik een methode ontdekte die het werk een stuk makkelijker maakt.
Je maakt van twee stukken H0 rail (30 cm) een mal om je bielsen in te leggen. De twee stukken rail komen naarst elkaar, de tussen afstand is de lengte van de 0N30 biels. Nu leg je de 0N30 bielsen tussen de H0 bielsen (de H0 bielsen zorgen voor de juiste afstand) en trek er met potlood en liniaal een middellijn overheen. Dan over het hele stuk een strook plakband plakken. Hiermee kun je alle bielsen in één keer uit de mal tillen en naar je baan brengen. Daar plak je ze met gebruikmaking van de middellijn op je met houtlijm ingesmeerd traject. Als dit goed droog is en vastzit de bielsen schuren tot ze allemaal even hoog zijn. Dan alles beitsen, en voorzien van ballast. Als laatste kun je de rails spijkeren. Zelf gebruik ik liever linden hout omdat dit een fijne structuur heeft en niet snel splijt bij het indrukken van een railspijker. Het is wel wat werk maar dan heb je ook wat. Een investering waar je geen spijt van zult hebben.

Moet nog ergens plaatjes hebben zal ze nog wel posten.
JohnT

Dat is nou precies het zelfde als dat je tegen een zendamateur zegt dat hij SMD moet gaan solderen.
Voor diegene die niet weet wat SMD is , dat is van dat silicium gruis dat tegenwoordig als elektronische componenten word gebruikt.
O! dat is veel te klein en veel te moeilijk.
Tot dat ze het een keer hebben geprobeerd........
Ik zag ook tegen spijkeren op en ik ga het zeker niet voor de baan gebruiken.
Maar zo nu en dan is het best handig als je het kan.

Ton

Erare humanum est

spijkeren is zeker erg mooi , ik ga het op een aantal plekken ook zeker doen.
alleen ik heb een grote baan met de nodige meters rails, ik denk 50mtr, en dan gaat het toch op werken lijken :tongue:

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Er zijn ook kant en klare mooie flexrails en wissels te koop van microengeneering als je niet wil gaan spijkeren.
Het voordeel van zelf rails spijkeren is dat het stukken goedkoper is
http://www.microengineering.com/products_ft.htm
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Citaat van: dutchbuilder op december 22, 2018, 11:16:17
Dat is nou precies het zelfde als dat je tegen een zendamateur zegt dat hij SMD moet gaan solderen.
Voor diegene die niet weet wat SMD is , dat is van dat silicium gruis dat tegenwoordig als elektronische componenten word gebruikt.
O! dat is veel te klein en veel te moeilijk.
Tot dat ze het een keer hebben geprobeerd........
Ik zag ook tegen spijkeren op en ik ga het zeker niet voor de baan gebruiken.
Maar zo nu en dan is het best handig als je het kan.

Ton
Ik zeg niet dat het moet alleen hoe het kan.
JohnT