Auteur Topic: Coldwater & Little creek narrowgauge railroad  (gelezen 1401 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1779
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline DiGTrack

  • Shay Net bezig
  • *
  • Berichten: 63
Klopt John, daar schijnen Forney's wel meer last van te hebben, heb ik begrepen, Ton vertelde dat die van hem nog meer geluid maakt,  't is iets in de aandrijving, tandwieltjes.
I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.

Offline dutchbuilder

  • Big Boy Held van het forum
  • **********
  • Berichten: 5625
Klopt John, daar schijnen Forney's wel meer last van te hebben, heb ik begrepen, Ton vertelde dat die van hem nog meer geluid maakt,  't is iets in de aandrijving, tandwieltjes.

Die van mij maakt nog meer herrie.

Hij is een aardig tijdje onder weg en dat voor zo'n beperkte ruimte.
Ik had dit nog niet gezien.
Alleen jammer dat je de boven lus niet laat zien.
btw , mooie stoel.

Ton
Erare humanum est

Offline JohnT

  • Administrator
  • Challenger Super poster
  • *****
  • Berichten: 3880
    • Amerikaans modelspoor
Klopt John, daar schijnen Forney's wel meer last van te hebben, heb ik begrepen, Ton vertelde dat die van hem nog meer geluid maakt,  't is iets in de aandrijving, tandwieltjes.
Ik heb is op een Amerikaans forum gelezen dat ze dan de loc een tijdje met tandpolish lieten rijden om de tandwielen te polijsten. Misschien een idee?
JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline American

  • Challenger Super poster
  • ******
  • Berichten: 2836
Ziet er goed uit.
Mooie lok trouwens!
Is dat 'n Forney?
Ik heb deze Forney's.
Hans, liefhebber On30

Offline DiGTrack

  • Shay Net bezig
  • *
  • Berichten: 63
Is inderdaad ook een Forney maar dam omgebouwd tot 1 met losse tender zodat deze makkelijker door krappere bochten gaat. Origineel wordt 22" aangeraden, na ombouw is 18" geen probleem.
I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.

Offline American

  • Challenger Super poster
  • ******
  • Berichten: 2836
Dat is inderdaad veel beter.
Ik vind ze ook origineel niet zo fijn rijden, maar dat is persoonlijk!
Hans, liefhebber On30

Offline DiGTrack

  • Shay Net bezig
  • *
  • Berichten: 63
Update 13-01-2019, Nu gaan de updates niet zo snel, de scenery is aan de beurt, het grove werk en rails leggen is klaar.
Afronding van de rotsmuur voor het hoger gelegen spoor in de bocht naar coldwater net voor de brug.

Hier met stukken XPS isolatieplaat de ruimte opgevuld, en vervolgens deze met mes, zaag en ander gereedschap bewerkt opdat een rotsachtig geheel zou ontstaan.
Vervolgens in een basis grijze kleur gezet, om na droging m.b.v. waterverf de rotsen hun definitieve kleur te geven, een combinatie van wit, lichtbruin, roodbruin en zwart. De grote rots op de riggel is inmiddels verwijderd, omdat dit niet echt logisch is daar zo'n dergelijke kei bovenop te leggen, aldus Ton.

Volgende punt is één van de bruggen, daar ben ik nu met de basis bezig, en als deze gereed is zal ik hier weer verslag van doen.
I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.

Offline American

  • Challenger Super poster
  • ******
  • Berichten: 2836
Hans, liefhebber On30

Offline JohnT

  • Administrator
  • Challenger Super poster
  • *****
  • Berichten: 3880
    • Amerikaans modelspoor
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline moonlicht

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1779
nice
ben benieuwt naar de huisjes
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline DiGTrack

  • Shay Net bezig
  • *
  • Berichten: 63
Update 27-01-2019.

Een noemenswaardige update, en milestone voor de layout.
Vandaag gestart met het maken van een berg keten, ahum, heuvelrug(etje) links achter bij de schoorsteen.
Lang over nagedacht hoe het moest worden, en ook kwa uitvoering (bouw).

Ik ben gestart met het snijden van spanten uit foam, zie foto 1 en 2, daarna over het foam strips van karton gelijmd, foto 3 en 4, vervolgens hierop proppen papier geplakt, daaroverheen aluminium folie, zie overige foto's. De volgende stap is gipsverband er overheen.

Als het gipsverband er overheen zit kan de inkleuring van start gaan, en de afronding van het geheel.

E.e.a. ook nog in een video: https://youtu.be/YxLePupvg4c

Tot de volgende update, en dank je voor het lezen en je input/commentaar.

PS ik las dat JohnT benieuwd was naar de huisjes, die komen echt, maar nog niet op dit moment, wil eerst de heuvels en andere zaken klaar hebben zodat ik me daarna volledig kan storten op de huisjes.
I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.

Offline JohnT

  • Administrator
  • Challenger Super poster
  • *****
  • Berichten: 3880
    • Amerikaans modelspoor
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline BvDoorn

  • Hudson Ervaren rot
  • *****
  • Berichten: 1692
Ik ben benieuwd hoe het er uit gaat zien als er kleur in komt..... De basis ziet er goed uit!!

Offline DiGTrack

  • Shay Net bezig
  • *
  • Berichten: 63
Update: 27-02-2019,

Een eerste scratchbuild huisje, het betreft hier een logging shack of bunkhouse, naar idee van Ton. Hij heeft er 1 uit kunststof gebouwd, ik wilde een versie uit hout.
Foto 1, de materialen: houten BBQ spiezen en houten koffie roerstaafjes. Deze materialen eerst "oud" gemaakt met de beproefte methode van Ton (azijn en staalwol), niet getoonde materialen, kunststof stripjes 2x0,5 en 0,5x05 voor de raamkozijnen en schuurpapier korrel 400 voor het bitumen dak en messing pijpjes voor de schoorsteen.
Foto 2 en Foto 3: de roerstaafjes (5mm breed) werden is stipjes van 1,5-2mm breed gesneden, het frame voor de muren uit de BBQ spiezen, daarna de latjes op het frame lijmen.
Foto 4, voorzijde gereed, de uitstekende delen zijn later weg gezaagd met een mini cirkelzaagje (Foto 5).
Foto 6 en 7, het eindproduct gefotografeerd op locatie incl. trap;)

Nog 2-3 te gaan.

Bouwtijd ongeveer 15-20uur
Afmetingen: LxBxH: 100x50x65mm
I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.