Auteur Topic: Coldwater & Little creek narrowgauge railroad  (gelezen 1304 keer)

Offline DiGTrack

• Shay Net bezig
  • *
Ofwel C&LC!

Bijgaand het uiteindelijke ontwerp voor mijn nieuw te bouwen 0n30 layout, gerealiseerd met Anyrail in nauwe samenwerking met Ton Dutchbuilder), Ton via deze weg nogmaals mijn dank voor je input en corrigeerde tikjes.

Tja de beschikbare ruimte is groot, volledige zolder oppervlakte, echter de netto nuttige ruimte is toch best beperkt zo'n 3,75x2,7mtr is voor ern 0n30 layour best lastig om daar  iets van te maken, zeker met een plaat hoogte van max 70cm, omdat het dak vrij laag is. En zal door velen deze hoogte als te laag worden beschouwd,  begrijpelijk.

Echter als je zit dan valt het wel weer mee. De baan bestaat uit twee loops, 1 zichtbaar en vormt Coldwater, en 1 onzichtbaar. Vervolgens een saw mill deel en een logging site. Met een minimale ruimte, is er toch een redelijk lange rij mogelijkheid ontstaan en een hoogte van het bovenste niveau 100mm boven het andere.

Het ontwerp is dus gereed, de bouw van het open frame zal dit jaar nog van start gaan, en de eerste rails zullen in januari gelegd kunnen worden. Alle ingrediënten zijn aanwezig.

Gekozen is voor een digitaal systeem van Lenz met de LV100, LZ100 en regelaar LH90. Gekocht via marktplaats en ebay, hetzelfde geldt voor de Peco SL500 flexrails, via ebay uit Engeland, scheelt incl. Verzending 3-4 euro per flexrail met zaken in Nederland. De wissels heb ik gekocht voor resp. 15 en 19 euro, normaal 25-30 euro.

Het hout via houtmarkt, 120 euro voor 7 lengte 3,3mtr 44x44 en 18 lengtes van 2,7 mtr 18x44 voor een totaal van 120 euro incl. Verzending, vurenhout overigens.  Bij Gamna ben je al snel minstens het dubbele kwijt, het loont echt even verder te zoeken.

Het rollend materieel bestaat uit, Porter 0-4-2, omgebouwde Forney ( nu met losse tender, dank je wel Ton voor de ombouw) en een articulated 2-6-6-2 alle van Bachmann en zo goed als nieuw. Wagons nog niet, het budget is nagenoeg op.

Bijgaand de foto's van het ontwerp, en in de topic zal ik van tijd tot tijd de stand van zaken van de bouw vermelden.

Foto, layout met sceney.
I'm a train, I'm a train, I'm a chucka train, yeah.

Offline JohnT

• Administrator
  • Challenger Super poster
    • Amerikaans modelspoor
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline Joop_L

• Pacific Doet volop mee
Leuk ontwerp. Succes met de bouw.
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Offline johnlostcreek

• Hudson Ervaren rot
  • www.lostcreek.nl
    • Amerikaans smalspoor
Leuk ontwerp. Heb je in ieder geval wat te doen  :wink:
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Offline DiGTrack

• Shay Net bezig
  • *
Dank jullie, yup ik hoef me in de komende weken niet te vervelen inderdaad, heb er erg veel zin in om te starten.

Gelijk maar even een update, de 1:1 uitvoering op papier vanuit AnyRail, altijd spannend, zou het echt passen, ja hoor perfect.

Ook gelijk maar even vandaag een 1:1 mockup van het grootste gebouw dat op de baan moet komen, de saw mill. De bedoelling is dat dit volledig scratch built wordt gebouwd, de footprint is 50x20cm en 14cm hoog

Als laatste een afbeelding van het frame hoe ik het ga maken.

Offline Janbouli

• Administrator
    • Janbouli's Hobbysite
Ziet er goed uit , ben vooral benieuwd naar de sawmill.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Offline DiGTrack

• Shay Net bezig
  • *
De saw mill zal worden gebouwd naar voorbeeld van KMP models zie de afbeelding in de bijlage. Uiteraard eerst goede werktekeningen ervan maken, kan dus best nog even duren voor ik er aan begin.

Offline JohnT

• Administrator
    • Amerikaans modelspoor
Mooie zagerij, plan ziet er ook goed doordacht uit zo. Komt het framewerk ook uit Anyrail?
Zelf heb ik nog deze kit in aanbouw ook erg mooi, wel volledig witmetaal dus wat lastig om in de juiste kleuren te krijgen.
https://woodlandscenics.woodlandscenics.com/show/item/TS154

JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline DiGTrack

• Shay Net bezig
  • *
Nee het frameplan heb ik in AutoCAD gemaakt op mijn werk. Binnen AnyRail is dit niet te doen, tenminste te lastig, maar het zou wel kunnen, maar als constructeur heb ik op mijn werk de beschikking over de laatste versie AutoCAD, dus dat maakt het een stuk makkelijker.

Die saw mill van Woodland ziet er ook leuk uit, en een stuk goedkoper dan die van KMP (is natuurlijk wel groter).

Offline moonlicht

• Hudson Ervaren rot
gaat er mooi uit zien

ken je deze , mooie kit maar wel duur:  https://sierrawestscalemodels.com/308.html

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline johnlostcreek

• Hudson Ervaren rot
  • www.lostcreek.nl
    • Amerikaans smalspoor
Dat gaat mooi zo. Is het leukste alles zelf te bouwen. En de mockups werken altijd goed
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Offline DiGTrack

• Shay Net bezig
  • *
Cor ik ken het, maar wel heeeeeel erg duur voor een "kitje", kwaliteit zal top of the bill zijn daar twijfel ik niet aan, maar nee, ga toch voor scratchbuild, heb geen haast.

Kleine update, vandaag de nieuwe isolatiematerialen ontvangen voor het dak, geniet nu even van een biertje, straks verder, dan is het dak voor 75% klaar, morgen weer een avond om het af te maken.

Mooi isolatie schuim, hoop dat ik voldoende rest materialen over houd voor scenery.

Offline moonlicht

• Hudson Ervaren rot
ja kan de vele info van die kit gebruiken voor je Eigen bouw
op het forum word de bouw van deze kit beschreven door verschillende bouwers
http://www.craftsmankituniversity.com/vanforum/index.php?p=/discussion/894/another-o-scale-sawmill
ook op hun site erg veel info over hout bewerken.
http://www.craftsmankituniversity.com/vanforum/index.php?p=/categories/working-with-wood

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline gideon

• Shay Net bezig
  • *
Een goede voorbereiding is het halve werk, mooi om te lezen dat je echt werk van de voorbereiding hebt gemaakt! Ben benieuwd naar de vorderingen.

Offline DiGTrack

• Shay Net bezig
  • *
Update 23-12-2018
Zo, net voor kerst is het dan zover, na twee dagen zwoegen is de basis, het open frame voor de baan gereed.
De volgende stap is de afstandhouders voor niveau +100(mm) dat zal na de kerst gebeuren.
Veel is gebeurd de afgelopen week, eerst het dak opnieuw geïsoleerd, de muren en balken geverfd, toen was gisteren (22-12) tijd om te starten met de bouw van het frame.
Tja er was een f....kup, maar ik heb toen plan B in werking gezet waardoor ik moeiteloos verder kon gaan, een goede voorbereiding is het halve werk, en een plan B achter de hand hebben is ook handig.

Bijgaand dan de foto´s van het gereed gekomen frame, met de in de plan B gekozen aanpassingen zijn de topliggers verbannen tussen de langs liggers omdat bleek dat ik te weinig hoogte overhield aan de achterkant. Geen probleem verder overigens.

PS mocht het lijken dat het frame scheef staat, dat is gezichtsbedrog omdat de schoorsteen nogal scheef staat, ik heb de schoorsteen van Pisa in huis (blijkbaar), het frame staat volledig waterpas, dit even ter informatie.

Volgend update waarschijnlijk eind van de week, waarbij ik dus hoop de afstandhouders te plaatsen, de isolatieplaten neer te leggen en het 1:1 baanplan neer te leggen.

Ohw, sorry van de puinhoop, had geen zin meer om op te ruimen  :wink: