Even voorstellen..

Gestart door daan2353, oktober 13, 2018, 23:32:06

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Hallo Allemaal, Bij deze even een voorstelberichtje. Ik ben Daan, 44 jaar oud, getrouwd, woon in Zeeland en ben storingsmonteur van beroep bij een grote Amerikaanse voedselproducent. Ik ben al sinds mijn babytijd besmet met alles wat op rails rijdt, dus heb al aardig wat verschillende banen en schaalgroottes gehad, o.a. h0 zowel gelijk als wisselstroom, N spoor,Amerikaans 3rail spoor 0, h0e smalspoor en IIe. Vanuit de tijd van 3 rail spoor 0 komt het nummer achter mijn naam. De legendarische EMD F3 van Lionel uit de jaren 50 heeft het nummer 2353 en één van deze AA koppels heb ik ook een tijd gehad.

De huidige stand van zaken is IIe, dus LGB spoor met Live steam in de tuin. Alleen in de winter of bij snertweer zit ik niet graag in de tuin een lokkie op te stoken. Omdat ik een aantal jaar geleden een kamervullende h0e smalspoorbaan heb gehad (Bregenzerwaldbahn) die met Carcards en Waybills werkte, wilde ik graag iets om te rangeren.

Tijdens de bouw van de Bregenzerwaldbahn kwam ik op internet banen tegen van Lance Mindheim, die smalle banen bouwt die met slechts een paar wissels en wat rails vele uren plezier geven. Dit was precies wat ik zocht voor het kleine baantje voor erbij, want het wordt meer een spel dan een modeltrein.

Juist het zo uitgebreid mogelijk de werkelijkheid nabootsen is wat ik op mijn kleine baantje wil gaan doen. De overwegen moeten bij het passeren van de trein door een poppetje worden beveiligd, de wissels naar het rangeerterrein moeten na het rangeren op slot, je kunt het wissel pas omleggen als er iemand bij staat en alle sleutels en vrachtbrieven naar de terreinmanager. Zomaar een paar karretjes neerzetten en wegrijden kan dus niet.. :grin:

hoe e.e.a. in de praktijk wordt omgezet weet ik nog niet, ik heb wel wat ideetjes en er staan al een aantal preisertjes met een dun draadje in hun hoofd klaar waar je ze mee kunt oppakken.

ik hoop hier wat meer te weten te komen over amerikaans materieel en mee te kijken wat anderen aan het bouwen zijn. De aandrijvingen en technieken van Amerikaanse treinen is soms net ff anders dan Europees materieel (zeker bij 3 rail spoor 0) en dan is een forum waar al het een en ander is uitgedoktert erg handig..

Omgekeerd kan ik misschien iets van mijn handigheidjes delen.

Dus bij deze prettig kennis te maken, Met groeten, Daan2353.

Goedemorgen Daan,

Welkom op dit forum, veel plezier hier!

Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop


Welkom Daan.
Nieuw bloed met andere ideeën is altijd welkom.

Ton
Erare humanum est

welkom Daan

3 rail , word heel weinig mee gedaan.
ik heb wel MTH loks , en dan voor 2 rail.

ben ook wel bekent met het 3 rail spul, heb ook diverse 3 rail wagens (die meestal worden omgebouwd naar 2 rail bij mij)


Cor
ps , ik woon ook in Zeeland  :laugh:
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Welkom Daan , hoop dat je hier iets opsteekt , en ook onze kennis uitbreidt .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Hallo Allen, Dank voor het welkom!

@ Cor, 3 rail spoor 0 is echt erg zeldzaam in NL. Ik heb ook MTH loks gehad, maar ook K-line en Williams, MTH was met protosound 1. Dat is een analoge vorm van geluid, automatisch ontkoppelen en vele geluidsfuncties die geschakeld worden door een gelijkstroompuls bovenop de wisselstroom van de voeding van de motor. Ik vind die techniek erg leuk en heel innovatief, maar er is niet aan te komen in NL en import uit de VS voor dit soort bakbeestjes zo duur, dat de lol er na verloop van tijd af ging.

En misschien kunnen we eens een meeting doen voor Zeeuwen die Amerikaans rijden? Is leuk en er zijn er misschien nog wel meer..?  :grin:

hoi Daan
er zijn er nog meer in de buurt.
ik heb een paar MTH loks , allen met protosound 3, die zijn gelukig compatible met DCC.
ik heb nog wel een stukje electronica liggen uit een Williams, misschien is het bruikbaar voor je.
lokje is omgebouwt naar 2 rail, staat hier ook ergens op het forum

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Welkom Daan!
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Welkom en heel veel plezier hier!

Dank jullie wel!

@Cor, ik heb nu geen Amerikaans 3rail meer (alleen nog JeP en Bing), dus de omschakelelektronica heb ik ook niet meer nodig. Dank je voor het aanbod in ieder geval.

Groet daan.

Welkom Daan op dit Forum.
Hans, liefhebber On30 + H0