Auteur Topic: On30, the way to go go goooooooooooooo!  (gelezen 335 keer)

Offline DiGTrack

• Shay Net bezig
  • *
Beste forumleden, wellicht kennen jullie mij van het topic Coldwater, misschien ook wel niet.
Met Coldwater heb ik een nieuwe stap gezet in de wereld van het modelspoor, een leuke en interessante stap in het voor mij bekende HO schaal...
Tot ik kennis maakte met Ton (Dutchbuilder), hij nodigde mij uit om eens bij hem langs te komen om te kijken, hij zei dat hij On30 had, tja ik niet (toen).

Goed uiteindelijk ben ik afgelopen zondag bij hem langs gegaan, en vanaf het begin helemaal verliefd op deze schaal, zeker ook voor een zelfbouwer zoals ik.
Kortom het On30 virus heeft ook mij aangestoken. Na thuiskomst gelijk AnyRail aangezwengeld en begonnen, na veel voorbeelden te hebben gezien, met ontwerpen. Nou dat viel vies tegen. Op de beschikbare ruimte minder mogelijkheden, dacht ik, hmmm, maar ik dacht nog teveel Europees blijkbaar, zoveel mogelijk spoor op de vierkante meter.

Anders denken, creatief, toen kwam ik een ontwerp tegen waar ik gelijk warm voor liep, maar in de getoonde afmetingen niet geschikt voor mijn beschikbare ruimte. Ton de nodige vragen gesteld m.b.t. vrije ruimte, minimale bochten radiussen e.d.

Toen bleek met wat aanpassingen dat ik wel degelijk deze baan kon ontwerpen voor mijn beschikbare ruimte.
Leuke bogen, hoogte verschillen en scenery mogelijkheden met als thema, logging en mining, daar ben ik wel fan van, de gekozen periode voor Coldwater blijft gehandhaafd, ergens tussen 1930 en 1950.

Nou genoeg letters, plaatjes zeggen meer dan duizend woorden.
De eerste afbeelding het ontwerp met vlakken die de hoogte verschillen voorstellen, hoe donkerder, hoe hoger.

De tweede afbeelding zonder deze vlakken waarbij het ontwerp beter naar voren komt, tevens hier de hoogte verschillen op vermeld.

De navolgende drie afbeeldingen een 3D idee, dit komt zo uit AnyRail, helaas niet super accuraat v.w.b. heuvels/bergen, maar geeft een indruk van de hoogte verschillen.

Heb overigens van Ton, Big Daady On30 zijn fiat gehad, nee niet dat ding op vier wielen  :wink: (flauw, yup  :laugh:)
Kortom dit gaat hem worden.

Ik wil u allen danken voor uw aandacht.

Online moonlicht

• Hudson Ervaren rot
eerste indruk , lijkt me een leuk plan.
kom maar met de foto's als het begin er is
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Offline DiGTrack

• Shay Net bezig
  • *
Komt goed, echter wel nog even het nodige geduld hebben.

Offline johnlostcreek

• Hudson Ervaren rot
  • www.lostcreek.nl
    • Amerikaans smalspoor
Imposant project. Ben benieuwd naar de foto s van de opbouw. En idd On30 is een hele leuke schaal  :wink:
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Offline JohnT

• Administrator
  • Challenger Super poster
    • Amerikaans modelspoor
Eerste indruk mooi plan. En inderdaad je moet anders gaan denken, als kind zijn vele van ons gehersenspoeld door de fabrikanten om maar zoveel mogelijk rails op de plank te leggen verkoop staat tenslotte voorop.

Rail ligt er uit noodzaak om van A naar B te komen. Less is more in dit geval.
JohnT
Modelspoor, het gaat niet om de eindbestemming, maar om de reis er naar toe.

Offline dutchbuilder

• Big Boy Held van het forum
Het is altijd lastig om met een beperkte ruimte een fatsoenlijk ontwerp te maken.
Maar Gerard is er aardig in geslaagd om dit voor elkaar te krijgen.
Uit eigen ervaring weet ik dat het moeilijk is om een baan op zolder te maken.
Toen ik heeeel lang geleden nog bij mijn ouders woonde had ik exact het zelfde probleem.

Eerste indruk mooi plan. En inderdaad je moet anders gaan denken, als kind zijn vele van ons gehersenspoeld door de fabrikanten om maar zoveel mogelijk rails op de plank te leggen verkoop staat tenslotte voorop.

Rail ligt er uit noodzaak om van A naar B te komen. Less is more in dit geval.
JohnT

Idd, niet "er kan nog een rails bij" maar meer "waarom ligt die rails daar en heeft het een functie".

Ton

[/quote]
Erare humanum est