ATSF Kansas branchline, het begin.

Gestart door gideon, november 15, 2012, 12:37:38

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hallo allen,

ik ben bezig met mijn eerste amerikaanse baan en zoals bij alles begint het met een idee, een sfeer die je wilt oproepen. De setting die ik voor ogen heb is de volgende:

Kansas,zo'n beetje het noord-westen vd staat, een streek die leeft van de landbouw, de ATSF bedient dit gebied met een zijlijn. Omdat de landbouw hier belangrijk is neemt de grain-elevator een markante plaats in, het is eind jaren 40, begin jaren 50, een sfeer van optimisme na de gewonnen oorlog. Stoom en de eerste GP7-diesel, misschien 1 x per dag een personentrein.

Hieronder een link met foto's die ik als inspiratie gebruik:


http://www.mijnalbum.nl/Album=GMPWH6MH


De baan krijgt als afmetingen 270 (l) x 70 (b) cm, het geheel wordt in schaal HO, geheel analoog
Afgebeeld is het station met de bebouwing die eromheen ontstaan is, aan de rechterzijde komt het  spoor vd grain-elevator weer samen met het hoofdspoor, dit is een illusie die ik om ruimtetechnische redenen niet uitvoer, maakt het rangeren wel een stuk lastiger maar geeft me de ruimte om links (buiten beeld) wat meer rijlengte te krijgen voor het geheel uitmondt in een fiddle yard, gewoon zichtbaar, iets verstopt tov het station door bebouwing en landschap. Dit moet ik nog uitwerken.

Nu in Anyrail het station gemaakt, dit was mijn 1e poging in dit programma dus het ziet er een beetje knullig uit, zo kon ik niet 123 de tegenbocht voor spoor 3 vinden, vandaar het loze wissel. Ik ben uitgegaan van tillig elite code 83.

Groet,

Gideon




Hi Gideon,

Mag ik je een tip geven? Werk niet met standaard railstukken, maar met flexen, daarmee kun je na wat oefening ook zo'n tegenbocht makkelijk maken.

Wat ik meestal doe is, net als jij nu deed, een loze wissel plaatsen, dan een rechte flex er aan vast en die aan de 'losse kant' inkorten, dan de wissel verwijderen en de flex laten aansluiten op de vorige wissel.

Wat je met flexen ook mooi kunt doen is de sporen net even wat minder recht maken.

Succes,
Gerard
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Gerard,

dank voor de tip. ik had zelf voor de echte baan al wel aan flexrail gedacht, zo'n branchline heeft het spoor meestal niet superstrak liggen idd.

In Anyrail ging het met standaardstukken toch net wat makkelijker.

Groet,

Gideon

Ziehier twee ontwerpjes met flexrails gemaakt:
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ziet er goed uit  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

mooie yard gerard, keurig vertrek en aankomst gescheiden van elkaar en van het hoofdspoor.

Bedankt mannen, het is slechts een gedachtenspinsel voor een aantal FREMO modules. wie weet, ooit, komt het er GO eens van....
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop