Werkende ramen

Gestart door JohnT, juli 12, 2018, 20:04:31

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

juli 12, 2018, 20:04:31 Last Edit: juli 19, 2018, 09:54:21 by JohnT
Na een paar kleine expirementen nu de handleiding voor het maken van werkende ramen. Ben begonnen met het maken van een simpel malletje uit karton voor het frame..

na het snijden van een paar 2x6's plakken we deze in de mal samen


de langere stijlen zijn iets in een overmaat, die snijd ik na het drogen op maat. Nu gaan we de buitenste booards bevestigen en doen dit met een smalle strook oversteek aan de binnenzijde..


blijft aan de binnenzijde iets staan, ziet er zo in close up uit


de ramen zelf maak ik op een simpel tekeningetje met 1x4 met als kruisroeden 1x1..


verlijm alles met secondenlijm, zo'n potje met een kwastje vind'k wel makkelijk. Overtollig plastic knip ik er met een schaar af met dit als resultaat..voor het pas maken.


Nu is het een kwestie van het bovenste raam er vast inlijmen (met houtlijm) en de zijstijlen doortrekken om een vlakke baan te creëren.


de laatste stap is het onderste raam erin leggen en twee strips op de staanders te lijmen. Beweeg het raam een paar keer tijdens het drogen van de lijm om te voorkomen dat deze vast gaat zitten..



Je kunt het hout voor of na de tijd stainen met een A/I , schilderen en dan monteren..is na een beetje oefening niet zo heel moeilijk. Kunt er ook styreen voor nemen.

8-) appeltje eitje..
Tekst & Foto's Martin.