LDC West

Gestart door CSX 6400, september 17, 2012, 09:03:45

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik zou voor een wijziging in het railplan gaan en peco rails bestellen. De wissels zijn dan wel wat langer maar dan kunnen er wel meer locs overheen. Ook kom je peco rails (en railjoiners) gewoon in Nederland tegen dus mocht je willen uitbreiden kan je het zo kopen.

Erg veel verschil in lengte zit er niet tussen een Atlas #4 en een Peco # 5...

Duikel anders hier 's in http://www.peco-uk.com/page.asp?id=pointplans print de plannen uit en je kunt haast 1:1 je baan neerleggen...

@Ronald
Roco heeft naar mijn mening te europese wissels. Ik vind het er mooier uitzien als er zo'n trapje in de bielzen aan de gebogen kant zit.  ;) Roco is te vloeiend. Bij atlas is dat trapje zeer duidelijk. De gulden middenweg zou dan best de Peco kunnen zijn.

@Jan
Ik heb begrepen dat Peco in H0 naast de gewone (engelse) rails een amerikaans broertje naar het amerikaanse railprofiel ontworpen. Deze ga ik nu dus gebruiken.

@Coen en Martin
Dat ga ik nu ook doen, zodra de bestelling is geannuleerd bestel ik de peco's wel de vrij krappe no.5's. Van die superslanke wissels op een oud depotje zou toch wel erg raar staan. Er zit inderdaad maar weinig verschil tussen de 4 en 5.

Groet,
Paul

Citaat van: CSX 6400 op januari 10, 2013, 15:49:44
Dat ga ik nu ook doen, zodra de bestelling is geannuleerd bestel ik de peco's wel de vrij krappe no.5's. Van die superslanke wissels op een oud depotje zou toch wel erg raar staan. Er zit inderdaad maar weinig verschil tussen de 4 en 5.

Maar dat had ik je in een veel eerder stadium ook al eens proberen duidelijk te maken.... ;)

Citaat van: CSX 6400 op januari 10, 2013, 15:49:44

Ik heb begrepen dat Peco in H0 naast de gewone (engelse) rails een amerikaans broertje naar het amerikaanse railprofiel ontworpen. Deze ga ik nu dus gebruiken.

Zie enkele berichten terug:

Citaat van: usronald op januari 09, 2013, 15:36:17
Ik persoonlijk zou ook voor Peco kiezen en dan het US spul code 83. Goed te krijgen, ook in Nederland. Al eerder aangehaald, locdepot.nl heeft e.e.a. op voorraad.

Ja, de Roco zien er Europees uit. Maar ze zijn best wel erg goed en netjes afgewerkt. Eenmaal in de ballast zie je daar weinig van terug. Maar zoals je al aangegeven hebt is de Peco code 83 eigenlijk de betere keus :) ;)

Succes!

januari 13, 2013, 15:56:18 #50 Last Edit: januari 13, 2013, 16:50:42 by CSX 6400
Vriendelijk mailtje gestuurd naar RD, vriendelijk mailtje terug gehad. De bestelling is geannuleerd. Nu maar eens wat gaan bestellen.
Hmm, nog een paar beslissingen te nemen.
Aandrijving?
Ik ga voor de besturing met een trekstang, switchmotor(tjes) instaleren wordt me voorlopig net iets te veel bedrading en is op zo'n kleine baan ook niet nodig.
Insul- of elektrofrog?
In eerste instantie dacht ik aan insulfrog, omdat deze een stuk eenvoudiger zijn te installeren, alleen lees ik op internet dat deze niet altijd even betrouwbaar zijn voor loks met een korte wielbasis. Zowel de Anna als de heisler zijn niet de meest betrouwbare stroomopnemers. Bovendien zullen al mijn wissels met een lage rangeersnelheid worden bereden dus ik ga toch voor de elektrofrogs.  Een beetje uitdaging kan geen kwaad tenslotte.

Groet,
Paul






Goede keus denk ik, polarisatie is niet zo heel moeilijk..

Verstandig besluit, Electrofrog.

januari 30, 2013, 20:36:01 #53 Last Edit: januari 30, 2013, 20:37:43 by CSX 6400
Zo, dus de draaischijf is opgeleverd, dat hebben jullie snel gedaan mannen.
Ja, hij is zo goed als klaar, zo meteen zetten we de Heisler erop om te kijken of alles houdt. Normaal worden er verstevigingen opgezet, maar met onze lichte loks zou dat misschien niet nodig zijn.

Een tijdje later.

Kom maar, kom maar, het gaat goed John.  HO! Terug! Terug!
Wat is er Bill?
Foute boel, zucht George, de schijf zakt flink door.
Dat is niet zo mooi, dan moeten we er toch maar verstevigingen opzetten.
Jouw gebruik van het woord ?we? blijft me verbazen, John. 


Inmiddels heb ik een tweedehands Atlas draaischijf op de kop weten te tikken. Eigenlijk best wel een lelijk ding. Maar dat gaat veranderen  ;) Voorlopig heb ik even geen geld voor de rest van de rails dus tot dan moet ik mij met deze schijf amuseren. Wat ik er allemaal mee wil gaan doen: De belangrijkste als eerste.
-   Motortje stiller maken.
-   Verstevigings (hang)brug maken.( zoiets dus )
-   Ander kleurtje (iets lichtbruins)
-   Overige details (duwbomen etc.)
-   Decoder inbouwen.
-   Verlichting
-   Schijf vloeiend laten draaien (als dat mogelijk is, anders ben ik zo ook tevreden)

Dus dat houdt mij wel weer een tijdje van de straat.

Groet,
Paul

Sporten maar vooral geld gebrek was de reden dat ik lang geleden stopte met mn modelbaan toen ik ongeveer net zo oud als jij was Paul. Altijd spijt van gehad.  Dus lekker door gaan , inderdaad tussen het sparen door met dingen bezig houden die wat minder kosten. En vooral ook doorgaan met je verhalende manier van posten, te gek.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Kijk voor de schijf eens op de baan van Ger Lurken, die heet "Braggels Baenke". De man is lid bij de MSM in Roermond:

- http://www.msm-modelspoor.nl/jalbum/braggels%20baenke/index.html

- http://msm-modelspoor.nl/ledenwerk/braggels%20baenke.html

- On Traxs! 2011 - Braggels Baenke

Een mailtje doet wonderen, hij heeft de Atlas schijf echt mooi aan de gang gekregen.

@Jan,
Inderdaad komen er nu ook andere interesses op  ;) Maar ik ga gewoon stug door: ik heb er nog steeds lol in en ik voel me er niet te oud voor.

@Ronald,
Ik ga een mail sturen. Bedankt voor de website.

Groet,
Paul

februari 02, 2013, 10:31:08 #57 Last Edit: februari 02, 2013, 10:33:38 by CSX 6400
Helemaal vloeiend laten rijden is volgens mij niet mogelijk, ik denk wel dat het te doen is om het wachten tussen de bewegingen door weg te halen. De schijf wordt doormiddel van een Geneva mechanisme aangedrevenaangedreven. Doordat de openingen van de sleuven van de schijf (driven wheel) precies op ??n lijn staan met het middelpunt van het drive wheel. Moet het volgens mij mogelijk zijn een tweede pukkel op het drive wheel te zetten. Hierdoor zal er door de sinus beweging tussen twee stops de volgende acties gebeuren:

Heel even stilstand - versnellen - maximum snelheid - afremmen - heel even stilstand - versnellen etc ...

De schijf komt heel even tot stilstand als de ene pukkel net de sleuf binnengaat en de andere er juist uit gaat. Doordat de schijf sowieso niet zo snel gaat moet het wel mogelijk zijn hem op tijd stil te zetten. Het lukt me nu zelfs al om hem tussen twee stops (op volle snelheid dus) op een exacte plaats stil te zetten.

Deze oplossing heb ik zelf bedacht, als iemand er een fout in ontdekt: wees vrij dat te melden.
Ik heb over het probleem ook al een aantal mensen (waaronder Ger Lurken) benaderd waarvan ik nog op antwoord wacht.

Inmiddels heeft de schijf een ander kleurtje en de nodige gebruikssporen gekregen. Vanmiddag ga ik verder met de opbouw. Vanavond zal ik dan wat foto's plaatsen.

Citaat van: NS6400 op januari 30, 2013, 20:40:08

-   Motortje stiller maken.
-   Verstevigings (hang)brug maken.( zoiets dus )
-   Ander kleurtje (iets lichtbruins)
-   Overige details (duwbomen etc.)
-   Decoder inbouwen.
-   Verlichting
-   Schijf vloeiend laten draaien (als dat mogelijk is, anders ben ik zo ook tevreden)

Groet,
Paul

PS:
@ Forumbestuurders
Ik betrap me er de laatste dagen steeds vaker op dat ik moet gaan selecteren welk draadje ik ga lezen en welke niet. Het forum wordt dus goed gebruikt: Complimenten!

Citaat van: CSX 6400 op februari 02, 2013, 10:31:08

PS:
@ Forumbestuurders
Ik betrap me er de laatste dagen steeds vaker op dat ik moet gaan selecteren welk draadje ik ga lezen en welke niet. Het forum wordt dus goed gebruikt: Complimenten!

Paul, met alle respect voor de forumbestuurders; dat ligt toch echt aan de gebruikers, jij en ik en al die anderen. Als wij niet schrijven gebeurd er niks. De kracht ligt dus bij ons 8) ;)

ok? dan had ik het anders moeten formuleren, Gefeliciteerd  ;)