3D printen

Gestart door JohnT, maart 27, 2018, 12:13:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

heel mooi
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Nice, zelf ontworpen of gedowmload??
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


april 21, 2018, 09:29:39 #18 Last Edit: april 21, 2018, 09:31:56 by JohnT
Een NS schrootwagon. Nog niet zo strak maar het zit te komen. Er passen wielen van Roco onder en ook koppelingen van het zelfde merk. Minpuntje is het gewicht maar dit kan ik corrigeren met lading. Dit model komt in twee delen uit mijn printer, chassis en wagenbak. Nog wat schuren en plamuren dan vind ik het ermee door kunnen.

JohnT

Mooi wagonnetje.
Wat gewicht betreft; kun je geen holte maken in de bodemplaat?
Je legt er dan een plaatje metaal in en print de bodemplaat dan verder dicht.
Dan zit het gewicht ingesloten.
De 3D methode leent zich ook uitstekend om dings en dents mee te printen.

Ton
Erare humanum est

Mooi en netjes gedaan John.
Ik ben benieuwd naar je Amerikaanse modellen!!!
Hans, liefhebber On30 + H0

Citaat van: dutchbuilder op april 21, 2018, 10:02:22
Mooi wagonnetje.
Wat gewicht betreft; kun je geen holte maken in de bodemplaat?
Je legt er dan een plaatje metaal in en print de bodemplaat dan verder dicht.
Dan zit het gewicht ingesloten.
De 3D methode leent zich ook uitstekend om dings en dents mee te printen.

Ton

Denk zelf aan een uitneembare dubbele bodem, een plaatje waar je lading op kunt plakken. De gewichten komen daar onder.

JohnT


ziet er goed uit.
is dit voor H0 ?
lijkt me met een beetje aanpassingen zo voor smalspoor in nul te kunnen.
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Citaat van: moonlicht op april 22, 2018, 13:13:39
ziet er goed uit.
is dit voor H0 ?
lijkt me met een beetje aanpassingen zo voor smalspoor in nul te kunnen.
Cor

Ja dit is H0 en bedoelt als rongenwagen, de rongen zijn er alleen niet goed uitgekomen maar dit zijn leermomenten om met de instellingen van de software te stoeien. In principe kun je van deze basis van alles maken ook groter zal geen probleem zijn kwestie van de schaal aanpassen.

Bij een grotere schaal worden de details ook makkelijker. Maar het kan ook weer niet te groot worden want het printbed is 220*220 mm.

JohnT

220x220 is groot genoeg.
Ik ben met een 30 footer in 0n30 bezig en die is ongeveer 200mm lang.

Ton
Erare humanum est

Omdat ik het tekenen met een ander programma dan ik al kende moet leren hierbij de vorderingen.

Het programma wat ik eerder gebruikte heeft een eigen bestands-extensie en kan niet of heel lastig exporteren naar andere formaten. Het nieuwe programma kan direct in STL formaat exporteren, STL is wat door de printer software wordt gebruikt om om te zetten naar te printen informatie.

Vind het zelf altijd omslachtig dat gedoe met extensies. Waarom kan het niet gewoon met een formaat wat je gewoon kunt uitwisselen met het door jou het liefst gebruikte programma. Ik snap het natuurlijk (commercie) wel maar vind het knap lastig. En waarom kan het te printen object niet gewoon uit één programma komen? Nou ja het zal wel ergens goed voor zijn.

Om te printen maak je met een 3D ontwerpprogramma je model. Dat model moet je kunnen bewaren als STL bestand. Dat STL bestand wordt met een ander programma bewerkt (een slicer) om er te printen lagen van te maken. Pas daarna heb je het bestand wat door de printer wordt begrepen. Poeh....

JohnT


Eindelijk wat ramen gemaakt in H0. Ik wil ook proberen om Martin zijn schuiframen in kunststof te maken.
JohnT


mooi speelgoed die 3d printer
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf