3D printen

Gestart door JohnT, maart 27, 2018, 12:13:49

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

maart 27, 2018, 12:13:49 Last Edit: maart 27, 2018, 12:19:39 by JohnT
Nu de 3D printers steeds goedkoper worden was het ook voor mij weggelegd om zo'n apparaat aan te schaffen. Met dank aan de Chinezen  :)
Ik ben voor de prusa anet A8 gegaan, een goedkope printer met goede recensies. Deze heb ik gevonden bij gearbest.com.
Je kunt er overigens voor kiezen de printer uit Europa te laten versturen, dit wordt dan de UK of Duitsland, in mijn geval was het Duitsland.

Dit type printer is van het DIY (Do It Yourself) type dus je krijgt een doos met onderdelen thuis en daar moet je een printer mee samenstellen.
Er zit voor dit samenstellen genoeg hulpmiddelen bij om het tot een succes te brengen zij het niet dat het toch goed opletten is. De handleiding bestaat uit een pdf bestand met een stappenplan in de vorm van plaatjes. Bij elk plaatje zie je de stand van zaken en wat de bedoeling is. Je ziet ook welke schroeven en moeren je nodig hebt maar NIET waar je deze moet gebruiken! Veel wijst zich vanzelf maar soms moet het over en heb je toch de verkeerde schroeven gebruikt.

Het zelfde geld voor de bedrading, nou ja eigenlijk niet. Je vind in de doos een bos kabels met labels. Op een plaatje zie je waar de kabels moeten komen maar toch had ik een stekkertje verkeerd zitten. Gelukkig zonder schadelijke gevolgen. Ook kun je de voeding instellen van 110 naar 220 volt. Zag ik later toen de stekker al in het stopcontact zat  >:( Gelukkig stond hij al op 220.

Wat plaatjes van de bouw en uiteindelijk de eerste prints. Op mijn website, http://www.amerikaans-modelspoor.info/blog/handleidingen/3d-printen/

JohnT

zeker een interesante toevoeging voor de hobby
welke software/programma's  gebruik je nu hiervoor, en zijn deze een beetje gebruiksvriendelijk

even bij gearbest gekeken, zag zo snel niet de optie om hem uit een EU magazijn te laten komen.

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Hoi Cor, ik gebruik Gmax als ik modellen wil maken. Dit programma ken ik omdat ik er Trainsimulator modellen mee heb gemaakt. Maar er zijn er nog veel meer hoor een bekende is Blender. Geheel freeware.

Je 3D model moet worden omgezet naar een formaat (STL) wat de printer begrijpt. Blender kan direct exporteren, in Gmax moet ik eerst een OBJ bestand exporteren.

Dan gebruik ik Cura om het model naar de printer te sturen. In Cura kun je allerlei instellingen geven die de printkwaliteit beïnvloeden. In principe kun je direct uit het programma printen maar handiger is het om je creatie op een sd-kaartje te zetten. Dit kaartje prik je in het moederbord van de printer waarna je de printer opdracht geeft je creatie te printen. Op deze manier blijft je computer beschikbaar voor andere zaken.

JohnT

Dank je wel voor het verslag John , ik wacht nog even, 3D printers voor thuis zijn nog in het stadium dot matrix printers t.o.v. inkjet, gaat nog een paar jaartjes duren .
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

dank je John
ik ga die programma's eens bekijken

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ik vind het mooi werk, en veel toepassingen voor onze hobby.

Heb al een complete Big Boy kunnen scoren, veel is al is ontwikkeld en wordt vaak gratis aangeboden. Maar die ga ik niet printen hoor ik had alleen belang bij de pompen.

Verder lijkt het mij ideaal om ramen voor mijn 0N30 huisjes te printen. En hulpstukjes om de printer te verbeteren,gereedschap, kortom genoeg ideeën.

Ik heb â,¬139,00 betaald voor de printer all-in. Een prijsje waarvoor ik hem niet kon laten staan.

JohnT

Citaat van: JohnT op maart 28, 2018, 09:46:21 Verder lijkt het mij ideaal om ramen voor mijn 0N30 huisjes te printen.
Wordt dat niet te grof, of kan je het echt heel fijn printen?
Citaat van: JohnT op maart 28, 2018, 09:46:21 Ik heb â,¬139,00 betaald voor de printer all-in. Een prijsje waarvoor ik hem niet kon laten staan.
Dat valt reuze mee :o Had zo'n printer veel duurder verwacht.
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Met de nozle die er nu op zit kan ik laagjes van 0.1 mm printen die zie je amper als je het raam plat op het printbed print. De lijntjes verdwijnen dan in de uitsparing voor het raam.

Ik ga nog voor een kleinere nozle dan wordt het alleen maar fijner. Verder blijft er de mogelijkheid je creaties te bewerken met schuurpapier borstels plamuur etc.

JohnT


Beetje overbelicht John , is slecht te zien.

Ton
Erare humanum est

Ja camera is niet je van het maar ik vind het resultaat voor het doel waarvoor ik het wil gebruiken best wel goed. Ik heb nu een kleinere nozle waarmee ik nog fijner kan printen dus kan het alleen maar beter worden. De pompen wil ik gebruiken voor de Mantua logger.

JohnT

maart 31, 2018, 09:37:23 #11 Last Edit: maart 31, 2018, 09:39:39 by JohnT
Gisteren een andere nozle gemonteerd en twee deuren voor een locloods geprint in H0. Op wat imperfecties na welke met instellingen opgelost kunnen worden ben ik dik tevreden. Verder komen deze deuren zo van de printer en moeten nog worden afgewerkt, randjes wegschuren en braampjes verwijderen.

JohnT

Die zien er goed uit!  8)
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Heel goed en strak, mooie deuren met hengsels!
Zeer netjes gedaan John.
Hans, liefhebber On30 + H0