Mantua logger

Gestart door JohnT, oktober 25, 2017, 09:29:19

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

oktober 26, 2017, 21:42:47 #15 Last Edit: oktober 26, 2017, 22:15:33 by dutchbuilder
Een vlog over de UINTAH RR met o.a. jouw loc.
https://www.youtube.com/watch?v=nJhOJ8eseCs
Let niet op de vrouwelijke medepresentator, die is er bij als vulling.

Ton
Erare humanum est

Bedankt, gisteren de loc wat getest maar de stroomafname is best wel een dingetje.Het zijn niet alleen de hartstukken maar ook als er wat hoogteverschil is tussen de ene en de andere spoorstaaf gebeurt het volgende. De loc wordt wat opgetild door het hoogte verschil waardoor er één kan zonder stroom komt te staan.Verder is de overbrenging van de ene aandrijfgroep naar de andere tot stand gebracht met een rubber slangetje. Dit slangetje is net wat te stug om goed te kunnen functioneren. Het moet soepel meebuigen in bochten maar niet zo zacht zijn dat er een knik in komt. Dat niet zo zacht zijn zit wel goed maar hierdoor is het zo stug dat het voorste aangedreven stel moeizaam de bocht neemt. Ik heb het slangetje vervangen door een ventielslangetje, wat dus eigenlijk weer te zacht is. Het wordt in een wokkel gedraaid en verliest daarmee zijn functie. Ik den er over om het slangetje te vervangen door een Roco koppeling.

Bron hanulveen.nl

JohnT

Oké weer wat verder, het is toch het ventielslangetje geworden. Niet te strak en niet te los gemonteerd werkt het prima. Ook de stroomafname aangepakt. Probleem is hier welk soort metaal ik kan gebruiken als stroomafnemers. Ik heb het geprobeerd met dun koper maar daar zit te weinig veerkracht in. Het dunne koper vervangen door stroomafnemers die los verkocht worden om onder een wagon te zetten, veerkracht is wel beter maar nog niet genoeg.

Iemand suggesties? Het moet wel te solderen materiaal zijn.

JohnT

Fosforbrons word meestal voor dat soort toepassingen gebruikt.

Ton
Erare humanum est


Waarom werkte die veer niet John?

Ton
Erare humanum est

Die zal wel werken maar als het met het ventielslangetje kan is dat makkelijker. Er zat een slangetje in maar dat was te ruim geworden en hard waardoor het niet flexibel genoeg meer was.

JohnT

Slangetje kan je beter vervangen door een silecone slangetje. Deze kan je halen bij Piet Peetoom. (Gms) Daar kan je ook fosforbrons kopen.  Fosforbrons ook langs de binnenkanten laten lopen en niet op het loopvlak van de wielen
groeten John LC

www.lostcreek.nl

Citaat van: JohnT op november 02, 2017, 13:27:56
Die zal wel werken maar als het met het ventielslangetje kan is dat makkelijker. Er zat een slangetje in maar dat was te ruim geworden en hard waardoor het niet flexibel genoeg meer was.

JohnT

O, ik ben in de veronderstelling dat je het al geprobeerd had.

Ton
Erare humanum est

Ik had het ventielslangetje geprobeerd maar toen draaide het in een wokkel omdat ik teveel ventielslang tussen de beide aandrijfgroepen had, waarna ik de aan de Roco verbinding dacht. Na wat proberen heb ik nu de juiste lengte van het slangetje. Het draait niet in een wokkel en kan wel meebuigen in de bochten.

JohnT

Oké stroomafname opgelost met een vette elco.

Nu maakt de loc nog af en toe sluiting in een boog. Denk dat de twee aandrijfgroepen + en _ elkaar raken. Of wielen die het chassis raken. Nog wat om uit te zoeken.

Ik heb er gelijk een foto van de aandrijving met ventielslangetje bijgedaan.

JohnT

Project ff in de vriezer gezet werd er niet goed van. Hoe simpel kan het zijn. Twee draadjes plus min en een decoder. In dit geval in alles op de hielen gezeten door Murphy.

Na genoemde problemen te hebben opgelost, inclusief de kortsluiting. Hield de Faulhaber motor ermee op.

Inmiddels zeker één decoder opgeblazen met het kortsluitingsprobleem en nu ook de motor rijp voor de container. Kat in de zak, ik weet het niet. Bij ontvangst analoog op een recht stuk testspoor reed de de loc prima.

De kortsluiting was trouwens ook heel lullig. Het voorste loopwiel raakte met de flens van één van de wielen net een braampje in het frame hierdoor kon ik moeilijk de oorzaak vinden. Ik heb het gevonden door de loc in het donker te laten rijden. Nu zag ik de vonken en had ik ook het idee waar ik het moest zoeken. Na het wegvijlen van het braampje was de kortsluiting over.

Maar inmiddels heb ik een doekje voor het bloeden, Ton had nog een bouwpakket van de loc maar dan de uitvoering met lossen tender. Ga hier eerst is mee aan de gang. Morgen nog beurs in Veendam, ff kijken naar een ander motortje.

JohnT

ik heb nog wat motortjes liggen, als je een type of afmeting heb kan ik voor je kijken
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Dat zou geweldig zijn.

De Faulhaber is rond 18 mm.
Lengte 28 mm
As dikte 2 mm
As lengte 18 mm

De motor die bij de set van Ton zit (originele motor) is,
Lengte 47 mm
Breedte 17 mm
As dikte 2 mm
As lengte 8 mm

JohnT

ik heb een faulhaber, 22mm rond, 34mm lang
as is 1,5mm en 5mm lang

geen idee of je daar de ruimte voor hebt

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden