Mantua logger

Gestart door JohnT, oktober 25, 2017, 09:29:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ik heb al lange tijd deze loc op het oog. Ik weet dat het een moeilijk geval is met betrekking tot de stroomafname maar vind hem gewoon mooi. Gelukje gehad en kon deze loc op MP scoren.

Eerst maar een poosje naar kijken en dan aan de slag om ze digitaal te maken.

JohnT

Dat is een mooi machientje JohnT.  :D
Groeten Joop, machinist Lelystad.

Ik heb de bouwbeschrijving van mijn Mantua met Skype naar jou toe gestuurd.
Kan handig zijn.

Ton
Erare humanum est

Mooie aanwinst!
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hoi John.

Mooie lok en niet zo moeilijk te digitaliseren.
Hoe bedoel je moeilijke stroomafname?Nooit problemen gehad!
Waar de draadjes op het chassis komen goed schoon maken en wat koper vet tegen het oxideren smeren en de problemen zijn er niet meer.
Ik heb deze lok als kit in 1984 of zo bij Trainworld in Ney York gekocht en zelf in elkaar gezet.
Het duurde wel een jaar voordat het pakje bij mij afgeleverd werd maar toen had ik ook wat!
Wel een andere micro motor er in gebouwd, de grootste die er in paste.
De HO lok heeft jaren bij de Central Paciffic in Rotterdam gereden met zo n 20 op gewicht gebrachte erts hoppers en is daarna omgebouwd naar Sn3.
Dat betekende dat het frame aan beide kanten 1 mm afgevijld moest worden, van freesbanken ect had ik toen nog niet gehoord.
Ook de tanks en cabine moesten veranderd worden, samen met nog veel meer details.
Op diverse tentoonstellingen met de Rusty Pile Railroad heeft de lok ook zo zijn boodschap gedaan en nu is hij verkocht, samen met al het andere Sn3 materiaal en de complete baan Flatt Hill.
Zoek maar eens op You tube onder Rusty Pile Railroad, dan kom je de lok wel ergens tegen.
De foto s spreken denk ik wel voor zich.
Veel plezier er mee!

Groeten van René.


Mooi René. De stroomafname is van het ene frame de plus en het andere frame de min. Hierdoor staat de loc stil op stroomloze puntstukken. Verder de loc vanmorgen opengemaakt. Tot mijn verbazing was ze al voorzien van een Faulhaber motor. Voor een decoder is inderdaad genoeg plaats. Eerts maar zien of ik hem zo zonder al teveel gesleutel digitaal kan maken.

Overigens zijn de lampjes er uit. Wilde ik toch al vervangen voor led's maar nu blijkt dat de armaturen vastgelijmd zijn. Kan er dus niet zomaar bij om een ledje in te stoppen.

JohnT


Hoi John.

Dat van die puntstukken, daar hadden wij nooit last van , altijd puntstukken met voeding gemaakt, vandaar.

Groeten van René.

Ja dat is beter maar ik heb ze niet op mijn baan. Fastracks wissels met servo motoren. Alleen deze heeft er nu last van. Maar is uitzoeken hoe de wielen geïsoleerd zijn en dan extra stroomafnemers er op. De decoder zit er al in  ;D

JohnT

CitaatFastracks wissels met servo motoren.

Dat snap ik niet, bouw je wissels zelf en dan zijn de points stroomloos ?

Om deze van stroom te voorzien moet ik iets van een schakelmoment creëren dit heb ik nog niet voor elkaar met het gebruik van servo's. Met een wisselmotor is dit anders daar zit die functie ingebouwd.

JohnT

Een klein schuifschakelaartje bij de wisseltongen?
Desnoods met een hefboom om de juiste schuifafstand te maken.

Ton
Erare humanum est

Ik gebruik een microswitch (topside) om het hartstuk van stroom te voorzien die door de trowbar ingedrukt wordt. De servo's hebben genoeg power om de schakelaar in te drukken (zie ook 33 Street waar een foto staat.

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaat van: BvDoorn op oktober 26, 2017, 09:59:52
Ik gebruik een microswitch (topside) om het hartstuk van stroom te voorzien die door de trowbar ingedrukt wordt. De servo's hebben genoeg power om de schakelaar in te drukken (zie ook 33 Street waar een foto staat.

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30

Dat is nog beter als een schuifschakelaartje.
Heb je gelijk een instelbare hefboom.
Kastje of een huisje er overheen en klaar.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: BvDoorn op oktober 26, 2017, 09:59:52
Ik gebruik een microswitch (topside) om het hartstuk van stroom te voorzien die door de trowbar ingedrukt wordt. De servo's hebben genoeg power om de schakelaar in te drukken (zie ook 33 Street waar een foto staat.

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30

Bedankt Bart.

JohnT