Chicago and North Western GP30 in schaal H0.

Gestart door dash408c, oktober 15, 2017, 14:47:30

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

oktober 15, 2017, 14:47:30 Last Edit: oktober 15, 2017, 14:53:39 by dash408c
Enige tijd geleden kocht ik bij Ireks Toys and Trains in Texas een bijna gloed nieuwe Proto2000 GP30 van Chicago and North Western. Ding had nauwelijks gereden. Maar bij aankomst thuis blijkt, na het open maken van de loc, dat er nog een binnen frame in zit. Mmmmmm das niet handig als er ook geluid in moet komen. Dus heb ik er paar dagen over nagedacht hoe ik dit zal aanpakken. Uiteindelijk ging de Dieseltank eraf waarna ik bij de schroeven kon komen van het binnen frame. Maar nog bleek dan vast te zitten. Onder coupler boxen blijken ook schroeven te zitten en die dus ook los geschroefd. Dan kon toch het binnen frame van het chassis af. Na wat metingen verricht te hebben heb ik een plaatsje gevonden voor de luidspreker, namelijk bovenaan tussen de lamp uitsparing en de printplaat uitsparing. Aangezien de luidspreker ovaal is, namelijk 10 mm breed en 18 mm lang moet er een uitsparing gefreesd worden tussen de lamp en printplaat ruimte. Met de professionele freesbank is dat dan ook prima gelukt. Voor de achterste lamp ruimte, en ook de voorste lamp ruimte, moet dan nog een 5 mm LED warm wit komen. De achterste ruimt is daarom iets ruimer gefreesd. Bij de voorste was dit niet nodig. De bestaande printplaat met 8 diodes en een 8 polige connector was er op voorhand uit gesloopt. Ook blijkt deze loc glaasjes te hebben voor de classificatie lichten. Dus moest daar ook iets mee gebeuren. Na wat zoeken in de LED voorraad blijk ik mooie LED's te hebben met de afmetingen van 0,8 mm bij 1,3 mm met lakdraden er aan. Aan de voor- en achterzijde van de loc is daarom ook wat ruimte gefreesd in de schuine verticale zijden.

Nu kon ik dan de ESU LokSound V4.0 decoder op de plaats plakken waar eerst de oude printplaat zat. Ook heb ik maar gelijk bedrading op de binnen frame geplakt voor de automatische koppelingen. Dat plakken doe ik met Bison Tix. Dus eerst de te plakken plek insmeren en daarna de bedrading. Daarna zijn de draden op de voor ingestreken plekken geplakt. Het zelfde heb ik gedaan met de lakdraden voor de classificatie lichten in de plastic kap. Maar LED's geven goed veel licht. Het nadeel is dat strooilicht ook door de plastic kap schijnt. Dus heb ik de plekken rondom alle LED's zwart geschilderd. Voor de voor- en achterverlichting gebruik ik altijd 1 Kilo Ohm weerstanden als voorschakel weerstand voor LED's. Maar voor de classificatie lichten blijkt dit nog veel te fel te zijn. Dus heb ik daar 27 Kilo Ohm weerstanden voor gebruikt. Alle verbindingen zijn dan ook afgeisoleerd met krimpsok. De GP30's van C&NW hadden vroeger zwaailichten op dak. Ook dat moest er dus op komen. Uit de voorraad LED's plukte ik een oranje 1,8 mm LED dat een helder glas heeft. Dat moet nog oranje gemaakt worden, alleen weet ik nog niet waarmee omdat toch doorschijnend moet blijven. Na twee gaten van 0,7 mm in dak geboord te hebben kon deze LED op dak. De voet van de LED is vooraf in een chroom kleur geschilderd. Ook deze LED daarna op de decoder aangesloten. Het binnen frame is dan op het chassis geschroefd en daarna de kap over dat binnen frame gezet om te testen of alles werkt. Ja, kortsluiting geeft de Digitrax centrale aan. Gloeiende @#&* hoe kan dat  >:(. Na alles nog eens door gemeten te hebben kon ik geen fouten vinden. Na nog eens wat meten met de schuifmaat blijkt dat de twee soldeer lippen van de 1,8 mm LED op dak de oorzaak te zijn. De soldeer lippen heb ik opzij gebogen om ook de bedrading er aan te kunnen solderen. Maar op die plek komt ook het binnen frame tegen het dak van de kap. Maar ook hier is een oplossing voor. De bovenzijde ter plekke heb ik dan afgeplakt met Kapton tape. Dit is een tape die een enorme hoge isolatie weerstand heeft zowel electrisch als voor temperaturen. Het wordt namelijk ook gebruikt in de ruimtevaart.

Nadat de kap er opnieuw is opgezet blijkt het probleem verholpen te zijn. Nu kon ik de loc verder programmeren met de Loc programmer van ESU. Na een aantal testen blijkt het motor geluid aan de te zachte kant zijn. Het voordeel van een LokSound V4.0 is dat je de geluiden verder kan opschroeven. Dus meer geluids druk kan geven. Daarna moet je dan wel de file opnieuw opslaan en opnieuw in de decoder laden. Bij de LokSound Select kan dit niet, maar kan je met CV48 de juiste Diesel hoorn direct kiezen. Dus heb ik van gelegenheid ook maar direct gebruik gemaakt om van Diesel hoorn type te veranderen. Standaard geeft ESU een Leslie S5T aan. Maar C&NW gebruikte in die tijd dat hoorn type helemaal niet. Standaard was toen een Leslie S3L. Na alles opnieuw te hebben ingeladen, in de decoder, is weer de zaak getest. Het geluid blijkt nog steeds niet goed te zijn. Nu zit ik te overwegen om de blinde ruimte, waar de speaker in zit, helemaal te doorboren zodat het geluid beter weg kan. Ook de motortjes voor de automatische koppelingen zijn nog niet binnen. Hopelijk wordt dat de aankomen week om alles dan af te maken.

Joop V.

Lekker bezig Joop, wat een klus zeg....maar dan heb je wat , niet?
Dat gloeiende gloeiende ken ik, het zal wel eens in 1x werken...niet dus.
Ik heb de hoop al een hele tijd opgegeven :'(

Ton
Erare humanum est

Hallo Joop,

Je schrijft over afstand bediende koppelingen, welke zijn dat? Mogelijk kan ik die ook gebruiken voor On30, hierop zitten immers H0-koppelingen en ik wil toch al de meeste Bachmann-koppelingen door Kadee.

Groeten,
Ron

Nou, kijk het zijn eigenlijk van die tril motortjes die in de smartphones zitten. Je dient ze wel heel goed af te stellen. Ik heb C&NW Fairbank Morse locomotief waarop het al werkt. Zie ook de bijvoegde PDF bestand. En met ESU en ZIMO decoders is dat heel goed te doen.

Bedankt, die dingen heb ik wel een paar liggen, ga ik proberen.
Ron

oktober 15, 2017, 16:24:52 #5 Last Edit: oktober 15, 2017, 16:31:34 by JohnT
Ik denk dat je geluid niet weg kan. Beter zou het zijn om de speaker onder in de dieseltank te verwerken. Nadeel is wel weer dat hij dan alles van metaal oppakt. Zelf probeer ik zoveel mogelijk ruimte voor de speaker te gebruiken zodat het geluid ook weg kan. Zo heb ik met een doorzichtig medicijnendoosje als klankkast een speaker tegen het dak in de cap gemonteerd. Door het transparante doosje als klankkast zie je er niets van. Verslag van het project.

En een filmpje van de omgebouwde loc, helaas komt het geluid wat blikkerig over maar dat zal wel aan Youtube liggen.

Motortjes voor een koppeling? Misschien is dit makkelijker. Kant en klare elektrisch te bedienen  koppeling.

JohnT

Hoi JohnT. Even een off topic reactie. Een aantal foto's zijn niet zichtbaar in jouw verslag..  ;)
Groeten Joop, machinist Lelystad.


In Chrome wel, Safari (m'n standaard browser) niet  :-\
Groeten Joop, machinist Lelystad.

@JohnT Dit zijn toch geen Kadee "look-alike" koppelingen of hebben ze die ook?
Ron

De Dieseltank is geen optie omdat de motor verzonken ligt in het chassis. De plastic dieseltank past precies om de rechthoekige bak waarin de motor ligt.

Groet, Joop V.

Citaat van: gilpin43 op oktober 15, 2017, 16:39:39
@JohnT Dit zijn toch geen Kadee "look-alike" koppelingen of hebben ze die ook?
Ron

Nee dit is geschikt voor een europees model koppeling. Maar je zou een koppelwagon kunnen gebruiken. Was maar een idee.

JohnT

oktober 15, 2017, 20:48:22 #12 Last Edit: oktober 15, 2017, 20:50:00 by dutchbuilder
Citaat van: dash408c op oktober 15, 2017, 15:58:28
Zie ook de bijvoegde PDF bestand. En met ESU en ZIMO decoders is dat heel goed te doen.

Er staat een fout in die pdf.
In de tekst is sprake van 2x 100 Ohm maar er staan twee weerstandjes van 10 Ohm getekend.
De kleurcode van 100 Ohm is bruin zwart bruin.
2x 100 Ohm parallel is 50 Ohm , dus een weerstandje van 51 Ohm kan ook.

Ton
Erare humanum est

De waarde van 100 tot 50 Ohm is wel juist, echter uitproberen welke waarde het beste werkt. Een zwitser levert ook bouwpakketten hiervoor, is alleen belachelijk duur, â,¬16,- voor twee motortjes, twee weerstanden en een stukje garen en krimpkous is echt wel goed betaald!
Wel staat op zijn site:  www.precimodels.com een uitgebreide handleiding. Motortjes bij Ali: 10x4x8mm DC 1.5-3 V Micro Mobiele Telefoon Coreless Trillingen Motor Vibrator voor SANYO Hoge Kwaliteit â,¬2,32 per tien.

Ron