Nieuwe weerstanden in Digitrax PR3.

Gestart door dash408c, oktober 04, 2017, 14:00:32

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Inmiddels gebruik ik voor het programmeren alweer 8 jaar een PR3 van Digitrax. In eerste instantie voor de Digitrax decoders in combinatie met JMRI, maar later ook heel veel andere merken decoders.

Een paar weken geleden viel me op dat de buitenkant op 1 plek bruin werd. :o  Met name bij de aansluiting naar de programmeer rails. Kennelijk wordt er veel stroom getrokken, dus heb ik de PR3 maar eens open gemaakt. En wat blijkt, er zijn twee weerstanden, die rechtop staan, wel akelig dun zijn en ook nog eens heel dicht bij elkaar staan. Dat kan niet anders dat deze weerstanden 1/8 of 1/4 Watt zijn. Als je dan achter elkaar, in JMRI, alle bladen uitleest dan blijken die weerstanden goed heet te worden. Voor de zekerheid heb ik maar 2 nieuwe weerstanden gekocht van 12 Ohm en 1,6 Watt draad gewonden en die erin gesoldeerd, maar zodanig dat de weerstanden verder uit elkaar staan. Zie ook de bijgevoegde foto. Daarna heb ik de PR3 getest of die het nog deed. Dat blijkt wel het geval te zijn en in combinatie met JMRI werkt de PR3 als een speer  :). Zo snel had ik dat niet mee gemaakt. Ter vergelijking, de oude weerstand ligt op het PR3 kastje.

Mvg, Joop.

Klinkt logisch, ik heb geen ervaring met Digitrax maar weet wel dat vooral de geluidsdecoders veel meer vermogen vragen dan die zonder geluid. Dus kan best een oorzaak zijn dat original weerstanden te licht zijn.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Ik gebruik de PR3 ook al jaren bij nog nooit opgevallen. Maar goed dat je ze kunt vervangen, zijn mooie dikke jongens die je er nu in hebt.

JohnT

Mooi opgelost zo.
die weerstanden zitten ook wel akelig dicht bij het plastic kastje.
Je zou als hitte reflector een stukje aluminium tape aan de binnenkant van het kastje kunnen plakken.
Kijk wel uit dat je dan geen sluiting maakt met de rest van de print.
Is een typisch kosten besparende design fout.

Ton


Erare humanum est