on30 critter bouwplaat

Gestart door dutchbuilder, mei 23, 2017, 11:24:19

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.


mei 27, 2017, 22:28:16 #16 Last Edit: mei 28, 2017, 10:41:29 by dutchbuilder
vandaag nog de handrails een likkie gegeven, pffff het is weer heet binnen.

Ik denk er hard aan om ook zo'n snijmachine te gaan kopen.
ideeën genoeg en ik wil Cor niet te veel belasten ;D
ik kwam nog meer van dat soort machines tegen die een grotere snijkracht hebben maar daar betaal je ook naar.
Overdrijven is ook een vak zeggen ze.

http://knkusa.com

En de laatste versie van de Cameo.

https://www.transferpersshop.nl/winkel/snijplotters/silhouette-cameo-3/?gclid=CJPa6brZj9QCFVAQ0wodTfIHVA

Ton

Erare humanum est

Ik vind dat als je je model, de wanden in lagen opbouwt dat het dan met dun styreen goed te doen is. Ik kan dit hier bij een handel in allerlei kunstschilder benodigdheden voordelig per vierkante meter kopen. Ik hou het op dun styreen  ;D .

JohnT

helemaal mee eens , dit modelletje is gemaakt van twee lagen 0,5mm styreen.
Het nadeel is dat het van de rol afkomt en een kromming heeft.
Terug buigen op een stuk rond gaat prima en als je het gelijmd heb een nachtje onder druk wegleggen, zodat het vlak word.
wat ook van belang is is dat je de opstaande randjes van het snijden goed weg schuurt.
Tijdens het snijproces word het plastic weggeduwd en vormt twee randen.
Dat doe ik met een schuurplank en de vijl.
Op die manier is het werkstuk veel maatvaster.
Styreen blijft een taai goedje om te snijden, dus dikker dan 0,5 geeft geheid problemen.

Ton


Erare humanum est

https://www.kunststofshop.nl/index.php?item=polystyreen-plaat-wit-mat--1400x1000x0_5mm&action=article&group_id=20000027&aid=3370&lang=nl

ik heb hier nu platen besteld.
bijna 1,5m2 maar doordat je met laagjes werkt gaat het snel op :o

idd, met dunne laagjes werken gaat goed, geeft ook de mogelijkheid om wat details en zo aan te brengen

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

ik zag op een filmpje dat ze het werkstuk, om verschuiven te voorkomen, extra vastzetten met plakband op de snijmat.

Ton

Erare humanum est

kan allemaal
ik heb mijn snijmat voor de curio al een soort upgrade gegeven, zal straks wel een foto plaatsen hoe ik dat heb gedaan

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Wat ik ook wel doe is het mesje gebruiken om reliëf te maken. Door het mesje niet diep genoeg te zetten trekt het lijnen waarmee je planken kunt nabootsen. Verder heeft styreen de eigenschap om op een kerf (snijlijn) te breken. Deze eigenschap gebruik ik voor dikker styreen. Ik kras (snij) de lijnen in en kan dan het dikkere styreen op die lijn afbreken, desnoods met wat nabewerking van een hobbymesje.

JohnT

Dat insnijden en afbreken gaat prima met een doorlopende rechte lijn maar bij een wat complexere lijn met rondingen of hoeken gaat dat niet.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op mei 29, 2017, 10:29:11
Dat insnijden en afbreken gaat prima met een doorlopende rechte lijn maar bij een wat complexere lijn met rondingen of hoeken gaat dat niet.

Ton

Vandaar de hulp van het hobbymesje.

JohnT

Ik ben de afgelopen week driftig aan het experimenteren geweest met de snijplotter die ik van Cor te leen heb.
Afgezien van wat variaties op het vorige model heb ik ook een kapje gemaakt voor een ingekort rail bus chassis die ik nog over had.
Zie het resultaat hieronder.

Ton
Erare humanum est

Ziet er weer uitstekend uit Ton
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Heel mooi Ton .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf


Het  leuke is dat dit soort kapjes gemaakt met de snijplotter nu reproduceerbaar zijn.

Ton
Erare humanum est