Laatste nieuwe aanwinst

Gestart door usarene, april 09, 2017, 19:03:29

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hoi Cor.

De R.T.M. wagen is van de club maar omdat die een beetje op een U.S.A. model lijkt met dat dak, leek het ons een mooi stel zo en dat is het ook.
Het rijden gaat ook een stuk makkelijker als er een beetje gewicht achter de loc. hangt, de loc reageert dat niet zo nerveus.

Groeten van René.

Mooie aanwinst, gefeliciteerd!
Als het een keer kan kom ik kijken, ik heb in elk geval de link opgeslagen.

Hallo.

Hier nog 2 foto s van het machientje volop in actie op de baan in Voorst bij Brussel, ongeveer 1700 mtr lang.
Dan moet je onder het rijden ook gewoon stoken en de ketel vol houden dus dat heb ik eerst goed geoefend op de baan in Barendrecht!
Het was een van de laatste ritten, nu volgt groot onderhoud en wat verbeteringen die uitgevoerd gaan worden.

Groeten van René.

Dat is het betere werk 8).
Hoe lang doe je met de boiler vol?

Ton

Erare humanum est

Hoi Ton.

Beetje lastig te beantwoorden, om te beginnen moet je de boiler niet te vol doen met water want dan blaast er flink wat zuur water uit de schoorsteen om je oren en in je gezicht als je weg rijdt dus halverwege het peilglas is beter.
Dan is het ook nog afhankelijk of je veel moet klimmen op de baan en of er iets achter de lok geplaatst is, moet je vaak bij een overweg of tunnel fluiten en moet je water bij pompen de ketel in dus onderweg je peilglas goed in de gaten houden en niet te laat via de injecteur de ketel vullen.
Ook het stoken heeft er mee te maken, als het rookkast deurtje open gaat en de blower staat aan dan komt er heel veel koude lucht door de vlampijpen en koelt het water ook af en daalt de druk.
Ook de koude kolen moeten eerst gaan branden en dan pas loopt de druk weer op, nadat het deurtje weer gesloten is.
Zoals je leest gaat het leven van een stoker/machinist niet zo maar over rozen, meer over rails zeg maar.
Het lijkt zo eenvoudig maar dat is het beslist niet en nu is dit wel een heel eenvoudig lokje.
Toch is het hardstikke leuk om te doen, ik had het jaren eerder moeten weten!
Hopelijk ben je wat wijzer geworden, als je nog meer vragen hebt, lees ik het wel.

Groeten van René.




Dank Rene , Het lijkt me best wel lastig om een echte stoomloc te bedienen.
Ik heb zo'n idee dat het een stuk lastiger is om zo'n klein boilertje aan de praat te houden dan een grote(re).
Met een grotere boiler heb je veel minder last van temperatuur schommelingen en je heb veel meer water/stoom tot je beschikking.

Ton
Erare humanum est

Hoi Ton.

Klopt helemaal maar dat houdt het wel spannend!

Groeten van René.

Hallo.

Na de nodige kilometers of moet ik schrijven: mijlen, afgelegd te hebben op onze clubbaan waar ik mooi het stoken tijdens het rijden kon oefenen was het tijd voor het grotere werk.
De baan in Voorst, bij Brussel, is wel wat langer dan bij ons en ook de clubbaan in het  Zuiderpark in Den Haag doet aardig mee.
Belangrijk dus om tijdens het rijden de boel gaande te houden, hetgeen aardig is gelukt.
Na het rijden in Den Haag is het tijd voor GROOT onderhoud van het kleine lokje.
De cabine er af, de ketel er af en het drijfwerk is goed toegankelijk, wel handig in dit geval.
De cabine is helemaal ontdaan van oude vernis lagen, de bodemplaten vernieuwd en beide voorzien van een nieuwe laag boot lak, het dak gestraald en geverfd en nieuwe nummerplaten gemaakt en aan de zijkant gemonteerd, de naam van de vrouw van de bouwer vind ik niet zo passen op de lok.
Ook de cabine bevestiging is verstevigd en geverfd.
Aan de ketel moeten de nodige afdichtingen vernieuwd worden, kranen en kleppen schoon gemaakt en de rest eens lekker schoon maken waar je anders nooit bij kan komen.
Dat is nu het volgende project en daarna volgt het drijfwerk waar de diverse spelingen opgeheven moeten worden.
Hier wat foto s van de cabine, zijn er vragen, stel ze gerust!

Groeten van René.

november 11, 2017, 22:46:32 #23 Last Edit: november 11, 2017, 22:48:39 by dutchbuilder
Hoi René lekker bezig.
Is dit lokje gemaakt vanaf een bestaande lok of is het een free lance model?
Het kan aan mij liggen maar ik vind dat die cab niet bij de rest past.
Ik weet niet precies wat het is maar de cab is te smal voor zijn hoogte of de ramen zijn te groot.....
Wat het ook kan zijn is de geverniste cab, blauw zoals de rest zou het een geheel maken.
Is er een prototype foto ergens te vinden bij Porter?

Ton

Erare humanum est

Wow , het betere modelbouw werk of moet ik zeggen timmermans werk  ;), ziet er nu al geweldig uit.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Het betere modelbouwwerk  ;)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Hoi Ton.

Dit is een model van een bestaand model van H K Porter genaamd  Headly en gebouwd omstreeks 1901
Vergeet niet dat er ook nog een stevige machinist en stoker in de cab moesten passen en in die tijd lette men niet zo op hoe het stond, wel of het functioneel was!
Na wat graafwerk heb ik een foto gevonden, er is ook ergens nog een filmpje op You tube te zien maar dat kan ik nu even niet meer terug vinden.
Wel even de foto draaien, komt zo uit een catalogus:
Porter locomotive catalog 10th edition 1908, Ligth locomotives H K Porter.
De houten cab geeft juist voor mij het ,, echte ,, gevoel bij deze loc. dus geen verf er op!
Ik ben het bestaande model alleen maar aan het opknappen, het meeste werk heeft de bouwer John Jones al gedaan! maar het is wel leuk om te doen.
Er is ook van Grandt Line een On3 model van deze Porter loc geweest, heb ik zelf op de baan gehad maar verkocht omdat ik het model te klein vond.
Dat vind ik nu wel jammer maar het is niet anders !

Groeten van René.

Ik zie al waar het verkeerd gaat.
De cab op de foto is qua hoogte een stuk korter als die van jouw model.
De cab op de foto loopt tot op de running boards en die van jouw loopt door naar onder de boards.
Dat oogt heel anders.
Misschien is dat bij jouw model wel gedaan vanwege de constructie en de positie van de vuurplaat.
Ik zelf zou een nieuwe cab bouwen en het origineel onberoerd laten.
Zodat je altijd terug kan naar de originele bouw.

Ton
Erare humanum est

Soms moet er een concessie gedaan worden. Zal ook wel met de cabine gebeurd zijn. (werkbaarder)  ;)

Al met al een mooi stukje huisvlijt weer René.
Groeten Joop, machinist Lelystad.