Retour invoer van gerepareerde producten

Gestart door dash408c, maart 23, 2017, 16:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Heren,

Het volgende heb ik ondervonden bij de Nederlandse Douane en Post.nl

In Januari van dit jaar heb ik een DCS200 opgestuurd ter reparatie aan Digitrax in Panama City, Florida. Ik heb een formulier ingevuld zodat Digitrax geen invoer rechten hoeft te betalen. Tot zover gaat alles nog goed. :)

Dan komt het pakket terug in Nederland bij de Douane. Die ziet op de doos dat de waarde van het gerepareerde product, DCS200, 1 Ameikaanse Dollar is. Zij vertrouwen dat niet en maken dus de doos open. Dat kon ik zien aan het Douane plakband waarmee de  doos weer is dicht gemaakt. Zij vinden in die doos de factuur met een bedrag van 41,00 Amerikaanse Dollars. Zij her berekenen dat en komen op een bedrag van 38,84 Euro. Daarover moet ik dan BTW betalen en nog eens 13,00 Euro afhandelings kosten van de Douane.

Thuis krijg ik dat pakket aangeboden en er staat doodleuk op de Douane factuur dat het Rembours kosten zijn. Dus al met al was ik nog eens 21,16 Euro kwijt aan de Nederlandse staat.

Ik was even goed @#*)^& pissig. >:( >:(

Mijn neef die ooit bij de Douane en belastingdienst en FIOD heeft gewerkt kon mij niet helpen. Hij zei bel als eerste maar eens de belasting telefoon en dan specifiek de afdeling omzet belasting. Die dus gebeld vandaag en men zei daar dat ik bij de vervoerder een “Machtiging tot geen bezwaar” formulieren moet aanvragen bij Post.nl. Dit komt mij al heel vreemd over, maar ik heb er verder ook geen verstand van. Dus ook die Post.nl maar eens gebeld vandaag. Daar wordt mij verteld dat wanneer het onder garantie valt, er ook geen kosten meer zijn. Valt het NIET onder de garantie, dan wordt dat als meerwaarde van het gerepareerde product gezien, in dit geval over die 38,84 Euro, en betaal je dus doodleuk de BTW en nog eens die 13,00 Euro.

Dit schijnt in de gehele Europese UNIE zo te zijn. Dus wanneer er een gerepareerd product ven buiten de Europese UNIE komt, zonder dat de garantie van toepassing is, dan ben je gewoon de klos.

Ik kan het zo langzamerhand niet meer volgen in dit land (Europa). Zal de leeftijd wel zijn. Bouwjaar 1947. :'(

Dus kan je wel raden wat je dan de volgende keer moet doen.

Mvg, Joop.

tja dat is Nederland op zijn smalst
soms is het een afweging waard om maar nieuw spul te kopen.
heb je nog geluk dat ze niet het hele app wilde belasten, soms snappen ze niet waar ze mee bezig zijn


het blijft balen
Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

En klagen heeft ook geen zin.
Je heb hier met de belastingwetgeving te maken.
Dat valt onder asociale wetgeving.
Jij moet bewijzen dat zij fout zitten.
De omgekeerde bewijslast zoals die boys dat zo mooi noemen.

Ton
Erare humanum est