DECODER INBOUWEN IN ATHEARN BLUE BOX MODEL

Gestart door JohnT, november 06, 2012, 14:41:12

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Na een grondige renovatie van deze loc GP9 is het tijd voor het inbouwen van een decoder. Ik heb gekozen voor een Digitrax sounddecoder type SDH164D. Probleem is echter wel dat er nog geen goed geluid beschikbaar is voor dit type loc, GP9 dus zal ik zelf aan de slag moeten, gelukkig is dat geen probleem met deze decoder, maar hier over later meer.

Om te bepalen welke ruimte er beschikbaar is gebruik ik mijn digitale camera en maak twee foto?s op dezelfde plaats en met dezelfde instellingen. Foto 1 is van de loc zonder kap en foto twee is van de loc met kap.

In een fotobewerkingsprogramma leg ik middels lagen foto twee (met kap) over foto ??n. De laag waarin de loc met kap zichtbaar is maak ik nu zo transparant dat het frame goed te zien is zoals op de foto hieronder.



Wordt vervolgt, JohnT

Hi John, mooie techniek, moet ik onthouden.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Geweldig John, alleen in H0 is er genoeg plaats en in N zie je geen transparante delen  ::)
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Het vervolg van deze handeling.

Ik heb besloten om de luidspreker in de cabine in te bouwen. Dit is een mooie ruimte om een zo?n groot mogelijke speaker enclosure (speakerbox) in te bouwen. Deze box maak ik zelf omdat ik deze dan ook zo groot mogelijk en aan de beschikbare ruimte kan aanpassen, materiaal een leeg medicijnenpotje

Speaker in het potje, past precies.


Potje met speaker past in de loc.


Maar eerst de bedrading, de constructie zoals deze door Athearn wordt gebruikt bij dit soort modellen is onvoldoende voor een digitale besturing. Ik heb dan ook de metalen strips uit de loc verwijderd en deze vervangen door bedrading. Aan de beide draaistellen waren de strips al door de vorige eigenaar verwijderd aan de restanten heb ik de rode draad naar de decoder gesoldeerd. Voor de min heb ik een gaatje in het frame geboord en dit voorzien van schroefdraad M2. De zwarte draad van de decoder heb ik gesoldeerd aan een ringetje en dit ringetje met een schroefje in het frame vast geschroefd. Hierbij een link Hard Wiring Athearn Blue Box Locomotives naar deze werkwijze.



Omdat er in de loc geen houvast is voor het plaatsen van de decoder heb ik een strip styreen met tape op de motor geplakt. Ik gebruik hiervoor afplaktape van Tamiya omdat dit goed plakt en ik de strip niet permanent op de motor wil vastlijmen.



Na het aansluiten van de bedrading voor de motor, grijs en oranje en de twee draadjes naar de speaker heb ik het hele spul op de strip gemonteerd en jawel weer met plakband.  De overige bedrading voor verlichting en functies heb ik eerst laten zitten en compact opgerold. Ik wil smd leds gebruiken voor de verlichting maar deze heb ik nog niet.

Na het afregelen van de decoder met de software van JMRI kan de loc de baan op. Een volgende stap is het maken van een soundproject voor deze loc. Nu moet ze het even doen met het standaard geluid.

JohnT

De decoder in de loc is inmiddels voorzien van een soundproject gemaakt door John McMasters, bekent op Yahoo Digitrax sounds.

De loc met geluid, ik gebruik dit als uitgangspunt om te leren hoe ??n en ander in elkaar steekt. Daarna wil ik proberen mijn eigen project te maken. Ik heb al behoorlijk wat filmpjes met geluid van de GP9 gevonden op Youtube.

SDH164D soundproject

JohnT

november 15, 2012, 10:47:42 #6 Last Edit: november 15, 2012, 10:49:54 by JohnT
Ik ben weer wat verder met het geluid voor deze loc. Het soundproject van John McMasters heeft voor mij als leerschool gediend maar ik wil het project niet gebruiken omdat je er vier kantjes A4 bij nodig hebt om alle mogelijkheden te kunnen gebruiken. Ik hou het liever wat simpeler, al die extra's is leuk om een keer te horen maar in de praktijk gebruik je ze eigenlijk niet meer.

In het onderstaande filmpje ben ik uitgegaan van het door Digitrax aangeboden GP10 project. Hierin heb ik het volgende veranderd.

Het opstartgeluid, dit is van een echte GP9. Het stationair draaien en het schakelen van de motor komen ook van de echte loc. Een volgende stap is het laten werken van de dynamicbreak, dit geluid ontbreekt en moet volgens de uitbouw op het dak boven de motor aanwezig zijn.

SDH164D

JohnT

Super mooi en het geluid is te gek ,kan niet wachten tot ik ook zoon lok met geluid heb  ;)
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf