Digitaliseren Heisler

Gestart door CSX 6400, oktober 28, 2012, 16:06:57

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Citaat van: CSX 6400 op november 02, 2012, 09:48:42

Ik zal vanmiddag de motor ook nog even lossolderen van de decoder om te zien of hij toevallig hetzelfde probleem analoog geeft. Dan ligt het aan het motortje. Maar het blijft dan vreemd dat hij eerst niet moeilijk deed.


Die is veel belangrijker. Kijk nou eerst eens of hij dit analoog ook doet. Dan weet je 100% zeker dat niet de decoder het is. Ik denk zelf dat daar niets mis mee is, bij kortsluiting op een niet of slecht beveiligde decoder doet zo'n ding gewoonlijk helemaal niets meer. Ondergetekende heeft daarbij ervaring ;)

Verder heb je een van de slechtste locs uitgezocht om te digitaliseren. De Heisler van Rivarotzooi ... eh Rivarossi is een prachtige loc maar met een brakke aandrijving. Weet niet of je een nieuwere versie hebt of de oudere maar van laatstgenoemde weet ik dat die slecht zijn. De Meierij destijds gebruikte ze in hun "Sodumb and Gomorra" logging baan. Zij hadden toen al veel problemen met de Heislers waarbij letterlijk de hele aandrijving uit elkaar flikkerde. Na reparatie kregen ze die dingen meestal niet meer goed aan de praat vanwege die brakke aandrijving.

Ik heb zelf ook geen beste ervaringen met zowel oude als nieuwe US Rivarossi's en wil ze ook niet meer kopen of hebben.

Maar toch nog een fotootje van die mooie loc (want dat is het!):


november 02, 2012, 10:33:45 #16 Last Edit: november 02, 2012, 10:41:40 by CSX 6400
Die van mij is de oude versie, toen ik hem overnam reed hij redelijk, na een grondige schoonmaakbeurt reed hij heerlijk. Ik heb nog nooit een lok gehad die zo mooi kon kruipen. (mijn standaard is dan ook niet bijzonder hoog). Voor het digitaliseren was kiezen tussen de Anna en de Heisler, de anna rijdt wel maar heeft vergelijkbare rijeigenschappen met een lima geval. Vandaar de Heisler.
Mochten er problemen zijn met het motortje dan zijn die gekomen n? het digitaliseren.

Vanmiddag zal ik de motor even loskoppelen van de decoder en analoog testen, nu wordt dat lastig want ik zit op school en ik heb vanzelfsprekend geen Heisler en soldeerbout bij me.  ;)

Citaat van: usronald op november 02, 2012, 10:12:17

Ik denk zelf dat daar niets mis mee is,
Maar hoe kan de motor zichzelf dan steeds harder laten draaien?

Ik heb vantevoren wat research gedaan op het internet, daar vervangen ze de motor vaak als ze hem gaan digitaliseren. Dat kan als laatste redmiddel dus ook altijd nog, alleen dan zijn we ook weer een halfjaar verder. Dan kan ik de heisler beter op een zijspoor zetten en opzoek gaan naar een wel fatsoenlijk digitaal rijdende lok. Ik kan geloof ik beter een lokomotieven scrapyard gaan maken.

Mooie foto trouwens, misschien moet ik ook maar zo'n bruine kleurstelling nemen.

Groet,
Paul

Je vermoeden was inderdaad juist Ronald. Zojuist de motor losgesoldeerd en (de losse motor) op een analoge trafo aangesloten. De motor draait goed vooruit (een bzzzzzz geluid). Achteruit ziet het eruit alsof hij erg veel kracht moet leveren (een krrrrrr geluid). Ik kan me dus wel voorstellen dat de decoder dan denkt dat het hele zaakje een helling op gaat. En dus steeds meer stroom ernaar toe stuurt.
Hoe de motor stuk is gegaan blijft dan nog wel een raadsel, eerst reed hij wel gewoon voor en achteruit. De motor is zoals je in de eerste post kunt zien gedeeltelijk open. Misschien is er iets ingevallen. Dan lijkt het me logischer dat hij in beide richtingen faalt. Iemand een idee?

En nu ... ?  :-\

Groet,
Paul




Paul, dat is de oude 3-polige motor van Rivarossi... en die zijn niet best. Kijk even hoeveel ruimte je hebt voor een andere motor, meet de as op van de huidige en waar die naar toe gaat (=overbrenging en ga naar Houten naar de stand van Piet Peetoom. Die heeft een hele rits Mashima's liggen die perfect zijn voor dit soort locs. Wss kun je als koppeling een stukje slang gebruiken wat Piet ook heeft.

Hier wat info: http://www.modelrailforum.com/forums/index.php?autocom=custom&page=US-geared-locos-2

Je hebt dus duidelijk de oude versie.... helaas. Nogmaals, kijk even wat past.

Op railroad-line.com zag ik ook dat de motor werd vervangen door een mashima. Helaas krijg je als je nu naar die site gaat, een site over muziek.  ;D
Ja dan wordt dat het volgende project. Ik kom ongetwijfeld nog wel een keer op Houten. Wat bedoel je met:
Citaat van: usronald op november 02, 2012, 15:04:38
Wss kun je als koppeling een stukje slang gebruiken wat Piet ook heeft.


Gewoon, stukkie slang tussen motor en vertragingskast van je loc. Kweet niet wat er nu tussen zit, als dat een cardankoppeling is kun je die ook gebruiken mits je nieuwe motor de juiste asdiameter heeft.

Sorry ik ben niet erg into het taalgebruik dus misschien begrijp ik het verkeerd.

Volgens mij zit de motor direct op de vertragingskast aangesloten.
Motor met tandwiel > Hele rits tandwielen > cardanas > wormwiel in draaistel > As

Oke, dan moet je een motor hebben met dezelde asdikte zodat je dvan de oude motor daar weer op past. Zo gezien te hebben heb je in de vaste tender voldoende ruimte voor een grotere motor (lees 5-polig).

De asdiameter is met een liniaal gemeten 2mm, ik moet ergens ook nog een schuifmaat hebben, dat is wat nauwkeuriger. Er is idd plek zat, zelfs nu er een decoder bij zit is er nog veel ruimte over.

Ik neem aan dat het tandwiel dan "getransplanteerd" moet worden naar de nieuwe motor. Hoe gaat dat in zijn werk? Ik neem aan dat je daar ook een speciaal apparaat voor nodig hebt. Waarschijnlijk ga ik dat dan wel laten doen. Van veel kracht op priegelige dingetjes wordt ik kriegelig.  :D

Soms moet dat met een poelietrekker maar soms kan 't ook met normaal gereedschap. Eerst maar eens een andere moor zien te krijgen:

- asdikte correct
- zo groot als mogelijk erin frotten.

Ik heb hier nog wel wat goeie motortjes het is alleen lastig om te bepalen welke je moet hebben, alleen de asdikte heb ik niet veel aan.

Voorstel:
Als je de verzendkosten voor jou rekening neemt wil ik wel kijken of ik er een motortje in krijg.

JohnT

Zo'n voorstel kan ik natuurlijk niet afslaan, Graag!

Je hebt een PB.

november 09, 2012, 17:05:42 #27 Last Edit: november 09, 2012, 17:07:27 by JohnT
Inmiddels heb ik de loc ontvangen en vandaag een eerste blik kunnen werpen op het probleem.

Eerste conclusie, de motor is prima maar er is een tandwielprobleem. Luister maar in het filmpje, achteruit gaat prima met analoge besturing. Vooruit begint met knarsende tanden en getik tijdens het rijden.

Heislertest


JohnT

november 09, 2012, 17:23:36 #28 Last Edit: november 09, 2012, 17:26:02 by CSX 6400
Oei dat klinkt inderdaad niet goed,  :-\
Bij mij deed hij vooruit het juist heel goed en gaf dat geen knarsende en tikkende tandwielen. Achteruit sputterde hij maar ik dacht dat dat kwam door de motor aangezien deze dat ook doet als hij is gescheiden van de lok.
Bij mij had hij dus geen last van de symptomen in het filmpje.  Misschien is er iets tussen de tandwielen terecht gekomen nadat ik hem in elkaar heb gezet voor het versturen. Daarna heb ik hem niet meer getest.

Groet,
Paul

Ik ga het verder uitzoeken, dit weekend ff niet moet naar mijn schoonmoder het mens wordt honderd en twee, we kunnen al geen passende kaarten meer vinden de meeste gaan tot negenennegentig jaar.

JohnT