Digitaliseren Heisler

Gestart door CSX 6400, oktober 28, 2012, 16:06:57

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Hallo medeforummers

Nu ik wil gaan beginnen met de baan wil eerst een fatsoenlijke teslokomotief hebben. Hiervoor heb ik de Heisler uitgekozen. Alleen moet deze eerst gedigitaliseerd worden. Dit wordt een hele lastige klus maar ik ga het toch proberen. Waarschijnlijk kan ik wel hier en daar wat hulp gebruiken. Laat ik eerst maar eens laten zien wat de heisler inhoud:
- Bijna helemaal uitelkaar gehaald



De motor heeft een + en een - (duh) deze worden gevoed door draaistel A en B. Om het een en ander duidelijk te houden noem ik de bijbehorende motoraansluitingen ook A en B.


-Hier zie je de onderkant van de lok bij het voorste draaistel A. De stroom van het draaistel gaat eerst naar een ring. (rood) Deze staat in verbinding dmv een metalen plaatje met de onderkant van een schroef (geel)

- Deze schroef zit aan de bovenkant vast aan een draad (geel) die met de A kant van de motor zit verbonden (geel op tweede foto).




Draaistel B zit direct aangesloten op het frame wat weer aangesloten zit op de buitenkant van de motor wat weer aangesloten zit op de B aansluiting van de motor
- Aansluiting van draaistel B op frame (rood)

- Aanluiting buitenkant motor op aansluiting B



De motor moet dus geisoleerd worden van het frame en de aansluiting van B moet via een draad geschieden. Zou de motor voldoende ge?soleerd zijn als ik deze verbinding tussen aansluiting B en de buitenkant van de motor weghaal (groen)?


Groet,
Paul

Ik heb van bijna alles foto's gemaakt dus als er meer foto's nodig zijn om de vraag te beantwoorden dan zal ik die erbij plaatsen.

Misschien een verduidelijking op het eerste deel van mijn vorige post:

Als je het elektrisch zo voor elkaar krijgt als in je tweede post zie ik geen reden dat het niet zou lukken...

Alleen moeten dan - maar dat had je zelf ook al bedacht - de draden van de wielen naar de decoder (rood en zwart als ik me goed herinner) en vanaf de decoder oranje en grijs (wederom, als ik me goed herinner) naar de motor.

Succes, het lijkt me een beste klus...
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Waarom mag het eigenlijk niet zoals de situatie nu is?

Omdat dan een van de (zwart en rood) draden vanaf de wielstellen - die ook elektrisch met de motor verbonden zijn middels het chassis, kortsluiting gaan maken met een van de (oranje en grijs) draden naar de motor... En dat wil je niet. ;D 8)

Je hebt dan een directe verbinding tussen input (DCC) en output (DC).
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Dat klinkt inderdaad wel logisch.

Ik vroeg me opeens af waarom de buitenkant van de motor onder spanning staat. Dit is vast niet voor niks gedaan. De vraag is nu dus of de motor het nog steeds doet als hier geen spanning meer op staat. Waarschijnlijk doet hij het dan dus niet meer. Dan zou ik het dus op de volgende manier moeten oplossen:



Dit zal wel een stuk lastiger worden. 

Dat is in feite hetzelfde als het rechter plaatje van je eerdere tekening, dus zoveel meer werk (dan bij dat vorige plaatje) zie ik niet, of begreep ik die niet?
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Anders je schema's maken met symbolen uit je BINAS (Tabel 16F).
Dan kunnen er geen misverstanden ontstaan.  ;)

Of gewoon goed kijken, je motor isoleren en je loc digitaliseren. Het tekenen neemt meer tijd in beslag dan 't uiteindelijke ombouwen ;)

@ Gerard

Dat is niet waar. Bij de tweede versie blijft er spanning staan op de buitenkant van de motor. Waarom staat daar eigenlijk spanning op staan? Bij alle motortjes die ik heb zit er een verbinding tussen ??n van de polen met de buitenkant. Als ik die verbinding doorknip doet hij het nog steeds. Mag dit?

@ Algemeen

Ik ga het morgen maar gewoon proberen. Mocht het fout gaan, ook van fouten kun je leren.

Wel, ik betwijfel of daar spanning op "moet staan", zeker als de motor het ook doet als die verbinding verbroken is. Tip: voordat je de decoder monteert, meet eerst alle verbindingen tussen de input (DCC) en de output (DC) draden op kortsluiting door.

Succes!
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

november 01, 2012, 15:04:50 #11 Last Edit: november 01, 2012, 15:11:42 by CSX 6400
Het is gelukt! Zonet even een decodertje vastgesoldeerd. Op een spoortje gezet en voila de motor draait als je gasgeeft! Nu de koppelstangen tussen de motor en de draaistellen weer vastzetten. Ook moet ik nog gaan uitdenken hoe ik de verlichting ga aansluiten die ging namelijk volledig via het frame. De kap kan ik er dus nog niet opzetten. Vanavond zal ik een filmpje maken.

Nu weer verder met de PW week  :-\

Groet,
Paul

(Oja, mijn vingers zijn nog steeds niet vuurvast, Auw!)

Nadat ik de decoder erin heb gezet reed hij heerlijk, hij kon heel mooi kruipen en viel niet stil. Ik heb er zelfs even mee kunnen inglenooken. Na het eten is er het volgende gebeurd:
- Ik heb de maximale snelheid gebrobeerd aan te passen.
- Bij het openmaken van de kap ontdekte ik een metalen ringetje, wellicht heeft dat kortsluiting veroorzaakt.
- Ik heb de decoder gereset
Nu rijdt hij vooruit nog normaal, maar achteruit rijdt hij heel schokkend en versneld vrijwel meteen naar de hoogste snelheid. Dus bij rijstap 1 achteruit gaat hij geleidelijk van stilstand naar topsnelheid.
Ik kan er maar geen verklaring voor vinden. Mogelijke oorzaken:
- Het metalen ringetje heeft kortsluiting veroorzaakt en daardoor ligt de decoder aan gort
- De maximale snelheid aanpassen heeft voor de verschijnselen gezorgd. (lijkt me sterk want de decoder resetten helpt niet)
- De motor ondervind achteruit veel weerstand waardoor de decoder denkt dat er een helling opgereden wordt en de cruisecontrol ingrijpt  door meer Volt naar de motor te sturen.
- De motor vind het toch niet leuk dat er digitale spanning staat op de buitenkant van de motor. Misschien wordt hierdoor de weerstand wel veroorzaakt uit no 3 (is dan wel vreemd dat hij het daarvoor wel een halfuur heeft gedaan)

Zou iemand weten wat er aan de hand is, of nog liever hoe het op te lossen.

Groet,
Paul

Er kunnen diverse verklaringen voor zijn, de mogelijke kortsluiting die je noemt lijkt mij niet de oorzaak. Kortsluiting in een decoder is niet kieskeurig in rijrichting lijkt mij.

Mogelijk is het de tandwieloverbrenging dit is het probleem met mijn Bachmann Shay. Deze rijd op een vlak traject prima maar op een helling naar beneden maakt ze telkens een vrije val van een paar millimeter na elk stukje vrije val neemt de motor het weer over (dan is de speling overwonnen) en rijd de loc weer een stukje goed. Gevolg is een schokkende Shay als deze de heuvel afrijd.

Probeer de motor los te laten draaien dan weet je of het de decoder is of het mechanisme.

JohnT

november 02, 2012, 09:48:42 #14 Last Edit: november 02, 2012, 09:56:56 by CSX 6400
meteen even geprobeerd, de motor doet precies hetzelfde als hij los is gehaald. Het ligt dus waarschijnlijk aan de decoder. Van "mijn" verklaringen kan 4 dus worden doorgestreept. Ook 3 kan niet meer aangezien er ook geen digitale spanning meer op de buitenkant staat als de motor los ligt. Ik hoop dat het dmv progammeren op te lossen is, Idee?

Ik zal vanmiddag de motor ook nog even lossolderen van de decoder om te zien of hij toevallig hetzelfde probleem analoog geeft. Dan ligt het aan het motortje. Maar het blijft dan vreemd dat hij eerst niet moeilijk deed.

Ik heb nog ??n (betere) decoder liggen maar die offer ik liever niet op om te testen. Decoders blijven loeidure dingen die bovendien geen voldoening geven als je ze moet kopen. Dat in tegenstelling met een leuk bouwkitje of wagonnetje.