Baldwin 30" 2-6-6-2 #9 Milan

Gestart door dutchbuilder, januari 16, 2017, 11:56:21

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Dat gaat niet John.
Te klein en te fragiel.
Gewoon op het oog en god zegen de greep.

Ton
Erare humanum est


Zie hier het voorlopige resultaat.

Ton
Erare humanum est

Citaat van: Janbouli op januari 19, 2017, 01:09:17
Ton niet deppen met wc papier maar met watten staafje.

Deze reactie had ik even over het hoofd gezien.....jammer ze zitten nu.
Maar dat is idd een goeie.
Had ik nog niet aan gedacht.

Ik had vanmiddag ook een stuk of drie keer achter elkaar dat de A uit elkaar viel tijdens het afschuiven.
Dat kwam waarschijnlijk doordat deze aan de rand van het vel zaten.
Ik heb toen een A uit het midden van het vel gehaald en het afschuiven ging zonder noemenswaardige problemen.

Ton
Erare humanum est

Ziet er heel mooi uit
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Tnx, Ger.
Ik moet nu alleen nog eens gaan zoeken hoe ze die loc stookten met suikerriet.
Gebruikte ze het vers gekapte riet , wat me onwaarschijnlijk lijkt, of werd het afgewerkte riet gebruikt?
En hoe maak ik dat op de tender?

Ton
Erare humanum est

januari 19, 2017, 21:05:41 #21 Last Edit: januari 19, 2017, 21:07:48 by dutchbuilder
Nou dat stelde dus niet veel voor, zo gevonden.

Bagasse is the fibrous matter that remains after sugarcane or sorghum stalks are crushed to extract their juice.
It is dry pulpy residue left after the extraction of juice from sugar cane.
Bagasse is utilized as a biofuel and in the manufacture of pulp and building materials.

Nu eens kijken hoe ik dat kan namaken op schaal.

Ton
Erare humanum est


En meschien kun je die pulp in een ijsblokjes vorm doen en dan met verdund houtlijm er bij drogen laten en dan mooi op maat snijden .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

Citaat van: ger deguelle op januari 19, 2017, 21:40:02
En meschien kun je die pulp in een ijsblokjes vorm doen en dan met verdund houtlijm er bij drogen laten en dan mooi op maat snijden .

Ja , maar wat gebruik je als pulp?

Ton
Erare humanum est

Zoethout  ,kokosmat ,  en bij de action krijg je van die zakken mos en zo daar zit van alles in en dit kun je klein malen .
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf

zoiets? is wel te groot.
https://www.timsspeelgoedboerderij.nl/Vierkante-strobalen
Ik krijg ineens een brainwave......spaanplaat.
En dan bedoel ik het binnenste van spaanplaat.

Ton
Erare humanum est

Wat ik (heeeel lang geleden) op Mauritius gezien heb is dat men voor het oogsten de suikerriet in brand zet. Voor zo ver ik weet is dit om het ongedierte uit het veld te jagen. De stengels (net pols dikke riet stengels) worden dan geoogst. Hier wordt suiker (een soort stroop) uit gewonnen. De pulp werd daar gedroogd en dat werd verbrand in een ketel om daar rum mee te stoken. Misschien de zelfde methode om stoom locomiteven mee te stoken!?
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


januari 19, 2017, 22:00:43 #29 Last Edit: januari 19, 2017, 22:17:11 by dutchbuilder
Citaat van: BvDoorn op januari 19, 2017, 21:49:29
Wat ik (heeeel lang geleden) op Mauritius gezien heb is dat men voor het oogsten de suikerriet in brand zet. Voor zo ver ik weet is dit om het ongedierte uit het veld te jagen. De stengels (net pols dikke riet stengels) worden dan geoogst. Hier wordt suiker (een soort stroop) uit gewonnen. De pulp werd daar gedroogd en dat werd verbrand in een ketel om daar rum mee te stoken. Misschien de zelfde methode om stoom locomiteven mee te stoken!?

Ja idd dat noemen ze bagasse.
De trendy naam tegenwoordig is bio fuel.

@Janbouli , dat goed een stuk beter met een wattenstaafje. tnx.

Ton
Erare humanum est