Modelbaan besturings software

Gestart door JohnT, november 23, 2016, 10:27:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Beste forumleden, ik ben sinds kort weer is met besturingssoftware bezig maar loop tegen vervelende problemen aan.

De bedoeling is dat er uiteindelijk een aantal treinen automatisch rijden en ik zelf handmatig treinen kan samenstellen en wat kan rangeren.

Ik heb eerst Rocrail geprobeerd. Probleem hiermee is dat het de wissels (servo aangedreven) niet altijd omzet en er treinen dan op elkaar klappen.

Toen Koploper, deze werkt goed wissels worden geen enkele keer vergeten. Maar ik vind dat programma zo gecompliceerd dat ik er ff niet goed van wordt. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat ik te dom ben om het te snappen.

Met dit programma rijden de treinen wel automatisch en dat is ook niet te ingewikkeld om voor elkaar te krijgen maar als je iets bijzonders wil dan moet je verspreid in het programma zoveel instellingen doen, en in de gaten houden dat het voor mij gewoon niet werkt. Het bijzondere wat ik dan wil is een trein heen en weer laten rijden tussen twee blokken.

Kortom, mijn vraag aan jullie is zijn er nog alternatieven die niet direct honderd of meer eurootjes kosten?

JohnT


november 23, 2016, 11:31:06 #2 Last Edit: november 23, 2016, 11:33:50 by Gerard Wassink
Het kost een paar centjes, maar dan heb je ook wat: TrainController.

Zie ook deze post op een collega forum. Eén van de leden beschrijft een cursus voor gebruikers van de goedkoopste versie van TrainController (Bronze).
Washtown / Beijville  ::  Mijn webshop

Ben er nog steeds niet uit.

Wilde hoge kosten vermijden maar dit schijnt niet te kunnen als ik zekerheid wil.

Traincontroller gedownload maar die kan ik niet goed uitproberen. Krijg na een minuut of tien dat het programma stopt omdat het een demoversie is. Ik kan het dan wel weer gewoon starten maar als ik dit om de tien minuten moet doen werkt dat niet lekker.

JohnT

Is JMRI nieks voor je. Ik doe alleen maar de decoders ermee programeren maar begrijp dat je met Panel Pro toch aardig wat kan automatiseren. En die is gratis. Aan de andere kant als hobbyist geven we een heleboel uit aan loks, wagons, wissels, rails, DCC aansturing en decoders en scenery producten. In dat licht vind ik EURO 111 nog meevallen. Nadeel is dat je voor elke update moet betalen (als je tenminste wilt updaten)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Klopt Bart, dat over geld uitgeven dat zet mij ook in twijfel. JRMI lijkt ook goed, ben er wel is mee bezig geweest maar komt bij mij over als net zo ingewikkeld als Koploper.

In principe zijn al die freeware producten wel bruikbaar maar ze worden complex omdat er telkens iets nieuws ingepropt wordt. Op zich een goed streven maar als ik dan daardoor op zoveel plaatsen instellingen moet doen werkt het niet meer voor mij.

Een klein voorbeeldje.
In Koploper kun je aangeven of een trein een treinstel is of een trek duw combinatie. In de handleiding staat dan dat het voor Koploper niets uit maakt en beide gelijk worden behandeld. Waarom dan dat verschil vraag ik mij af, dat maakt het onnodig ingewikkeld toch?

Ik ben nu bezig met een demoversie van Traincontroller, het telkens stoppen wat ik eerder melde gaat over de verbinding met de centrale. Het programma kun je verder wel gebruiken tot dertig dage na ingebruikname.

JohnT

De pest met dat soort software is dat op een gegeven moment het programma hoofdzaak word en , O ja, er hangen ook nog treinen aan.
En dat is toch niet de bedoeling?
Het moet gereedschap blijven.

Ton

Erare humanum est

John , heb je hier al gekeken http://www.nmra.org/software
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N


Citaat van: Janbouli op november 27, 2016, 03:00:23
John , heb je hier al gekeken http://www.nmra.org/software

Deze had ik nog niet bekeken, een lange lijst.

Vond wel deze, misschien interessant voor Ton.

http://www.scarm.info/index.php

Freeware ontwerpprogramma. De filmpjes op YouTube doen vermoeden dat het zeer gebruiksvriendelijk is.

JohnT

Even een blik geworpen John.....maakte herrie.. ;D
Ziet er interessant uit, eens even mee gaan spelen.

Ton
Erare humanum est


Hou het eerst maar bij Koploper, vind de â,¬111,00 toch een hoop geld voor een programma waar in ik geen consists kan rijden.

JohnT