Pigment met een luchtje

Gestart door JohnT, oktober 12, 2016, 16:23:29

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

In ons modelbouw wereldje streven wij ernaar om alles er zo natuurgetrouw mogelijk uit te laten zien. Een hulpmiddel hierbij is kleur. Kleur in allerlei vormen, zoals verf, strooi materiaal, zand, grind, pigment poeders e.t.c.

Over deze laatste wil ik het even hebben want in de regel zijn deze poedertjes best wel prijzig. Toegegeven je doet er enorm lang mee maar toch, wij zijn tenslotte Hollanders en willen het goedkoop. Nou dat kan!

In een filmpje op Youtube zag ik het vervuilen van een model auto, jawel als modelspoorder kijk ik ook hier naar maar dan gaat het niet om de auto maar om de techniek. Wat schets mijn verbazing? Roest was kaneel, oud roest was nootmuskaat, zand kleur was peper. Verse roest was kerrie en een beetje oude roest was paprika. Dat is lekker eten, goedkoop en meestal bij de hand. Gelijk een stukje uitgeprobeerd. Wat plastic ingespoten met lak en de genoemde poedertjes erover om een oud roest effect te krijgen. Werkt prima.             

JohnT

Ziet er wel een beetje uit als kerrie en paprikapoeder, spul is veel te grof voor de modelbouw in de schalen waar de meesten in werken..

En is het kleurvast?

Ton
Erare humanum est

Citaat van: dutchbuilder op oktober 12, 2016, 18:01:28
En is het kleurvast?

Ton

Men beweert van, wel vond het gewoon leuk om ff te delen. Het grove valt wel mee op de nootmuskaat na dan. De echte vervuiler zal het zeker bij de goede poeders houden maar wil je zo is wat proberen dan is het een leuke uitdaging.

JohnT

En "HHhhhhtjjjeeeeee" lekker gevoelig voor de neus :)
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Citaatmaar wil je zo is wat proberen dan is het een leuke uitdaging.

Is alleen zonde van je tijd IMO, foto nog eens bekeken maar het ziet er echt gewoon uit als een gebakken ei waar je wat kruiden op gestrooid hebt. Kipkruiden ofzo..

Pigment poeders zijn veel fijner , en wat prijs betreft , tja er zijn wat kleuren die wat duurder zijn maar , je hebt ook geen tientallen kleuren nodig . En zo'n doosje Bragdon of dergelijke ben je voor 20 euro voor minstens 5 jaar klaar tenzij je de hoeveelheden van Martin nodig hebt  ;)
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Citaat van: Janbouli op oktober 12, 2016, 21:32:36
Pigment poeders zijn veel fijner , en wat prijs betreft , tja er zijn wat kleuren die wat duurder zijn maar , je hebt ook geen tientallen kleuren nodig . En zo'n doosje Bragdon of dergelijke ben je voor 20 euro voor minstens 5 jaar klaar tenzij je de hoeveelheden van Martin nodig hebt  ;)

Als je naar die grote bussen kruiden kijkt is dat waarschijnlijk net zo veel aan kosten als de potjes van Bragdon of Anita decor. Met Martin eens. Kruiden zijn veel te grof en daarbij komt ook nog dat de meeste kruiden in kleur verlopen (peper en safraan daar gelaten) na verloop van tijd, dan is alles in de tinten grijs bruin of bruin grijs.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Potje pigmenten kost een keer 3,60 en daar heb je je leven genoeg aan tenzij je grote dingen aanpakt...

http://www.migjimenez.com/en/23-pigments