Airlside hopper

Gestart door BvDoorn, januari 31, 2016, 17:29:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 31, 2016, 17:29:46 Last Edit: februari 02, 2016, 08:22:34 by BvDoorn
Airlside hoppers werden/worden gebruikt voor o.a. vervoer van meel. Het meel wordt dan onder druk gelost. Ik heb een koekjes fabriek op de baan staan en die krijgen 2 x per week een volledige hopper met meel aangeleverd. Ik heb dus 2 van die dingen. Het model werd eind jaren 40, begin 50 gebouwd en kregen daarna jaren amper tot geen onderhoud. Als je de foto's op internet mag geloven werd er ruim 20 jaar niets aan gedaan. Je zag ze dan in vele stadia van gebruik.

Volgorde van werken. Onderstellen er af gehaald. Toen met mat lak bespoten. Daar blijft tenminste waterdragende verven op zitten en haalt gelijk de glans weg. Hierna de graffiti aangebracht. Na het drogen van de decals deze ook van matlak voorzien. Vlakken die als nieuw aangebrachte verf moet voorstellen afgeplakt. Toen lustig met een kwast deppend de roest in accenten aangebracht (Acryk verf van Amsterdam). Ik gebruik alleen geel en donker bruin. Met die twee kun je zo beetje elke kleur roest uitbeelden.

Het geheel met de airbruss gespoten. Aan de onderkant (chasis) donkere aarde, bovenkant licht grijs en daar tussen in een geel grijze waas.

Ik denk erover om een graffiti decal hier overheen aan te brengen zodat het eruit ziet alsof dat gisteren gedaan was.

De wielstellen zijn eerst roestkleur geschilderd en daarna met drybrush van zwart en licht beige voorzien.


De ene kant :)


De andere kant

En nog wat foto's




Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


netjes gedaan Bart

eens ga ik er ook een paar vervuilen

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ziet er heel goed uit Bart.
3 van de 2 studenten kunnen niet rekenen.

Ik spoor in N

Ziet er inderdaad mooi uit.
Ik heb wel een vraagje. Je zegt dat je eerst een laag matte vernis hebt aangebracht. Ik dacht ergens ooit gelezen te hebben dat je het model ook goed met lauw water en zeepsop kunt afwassen en laten drogen.
Het gaat volgens mij om het verwijderen van de vette laag die op het model zit.
Ik zou graag willen weten wat de beste methode is? Of kunnen zij alle twee gebruikt worden en of is afwassen onvoldoende.

februari 01, 2016, 21:37:51 #5 Last Edit: februari 02, 2016, 12:43:48 by BvDoorn
Naast poeders, Revell en Vallejo gebruik ik bij het weatheren de Acryl verf van Amsterdam (soms ook zwaar verdund om een lichte mist aan te brengen). Dat zijn tubes die in de schilderswinkel kunt kopen en feitenlijk te gebruiken zijn voor schilderen op een doek. Plastiek is van zichzelf altijd vettig, ook als je het afwast met dreft of iets dergelijks (als het niet meer vettig is dan wordt het ook brozer). Het andere is dat plastiek door de structuur ook een erg gladde oppervlakte heeft. Een dun laagje matlak aanbrengen heeft 2 voordelen. Je sluit het plastiek af, de toplaag kan dan geen vet meer afgeven en een ander voordeel is dat het de oppervlakte minder glad maakt. Hierdoor (tenminste dat is mijn ervaring) hebben poeder, een wash (sterk verdunde verf) en verven op waterbasis zoals de Acryl verf van Amsterdam een veel makkelijker hechting op het oppervlakte.

Ik heb de indruk dat decals ook beter hechten op zijde glans of matlak dan op het plastiek. In iedergeval seal ik alle waterdragende verf af met matlak of zijde glans (hangt van het eind resultaat af wat ik wil hebben) als ik daar overheen decals wil plaatsen. Zelfs na een week drogen heb ik wat minder goede ervaring opgedaan met decals (de natte) aanbrengen op waterdragende verf.

Ik doe hetzelfde bij deicast modellen. Die hebben hetzelfde probleem als plastic. De oppervlakte is zo glad dat verf er lastig op houdt. Licht sprayen met matlak verbeterd het hecht vermogen aanzienlijk en kun je dus ook met dunnere lagen verf werken.

By the way. Als je alleen een airbrush gebruikt hoef je niet voor te behandelen met matlak. Dan is het afwassen met een sopje en goed laten drogen in verreweg de meeste gevallen voldoende voor de Revell en Vallejo verven. Dit is puur als je ook een kwast(je) gebruikt voor poeders, een wash, roestrepen aanbrengen of deppen zoals ik met deze wagon heb gedaan). Geen wagons of loks in de wasbak met electronica erin, de droogtijd is erg lang daarna ;)

Je sprayt gemiddeld zo licht dat een spuitbus best een hele poos mee gaat.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Carat, decoration & art clear varnish van Motip. Deze werd mij door een locale verfboer aangeraden wegens de zeer korte droogtijd en geschiktheid om op plastiek te gebruiken. Trouwens deze lak ik ook op Acryl basis.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Thanks...

Oh had ik al gezegd dat dat bakkie er top uit ziet  ;)

Van hooper nr 1 met aquarel potloden de graffiti bijgewerkt. Die waren iets te "stoffig" geworden :)

De ERIE hopper 2 ook geweathered. Dezelfde techniek, iets minder heftig aangezet.







Het stelletje even omgedraaid voor de andere kant
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn

Heel mooi
M.v.g. Van  Ger uit Landgraaf