HON3 lok

Gestart door easthouselumber, januari 23, 2016, 11:02:07

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

januari 23, 2016, 11:02:07 Last Edit: januari 23, 2016, 14:31:05 by easthouselumber
Mijn Climax A12 van NWSL werd gereviseerd door een kennis uit het oude Oost-Berlijn.
Een inmiddels gepensioneerde instrumentmaker heeft er wat moois van gemaakt.
Bij mijn lokje waren gelukkig ook HON3 draaistellen en door hem helemaal opnieuw opgebouwd. Op 2 wielen zijn antislipbandje gemonteerd ter verhoging van de trekkracht.
De Faulhaber is weggewerkt in de staande ketel en de Zimo decoder is verstopt onder de houtstapel.
Aan de voorzijde heb ik een Sergent koppeling geplaatst en aan de achterzijde (nog) een gewone MT-koppeling.
Verder spreken de beelden voor zich hoop ik.
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

leuk lokje Jaap


Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Ja Cor, is een juweeltje.
Als je ziet wat er aan gedaan is:
Ich habe die Climax in alle Teile  zerlegt und von zu viel Lötzinn gereinigt. Nach dem
Richten der Einzelteile habe ich alles wieder zusammen gelötet und fehlende und defekte
Teile ersetzt. Rohrleitungen mit Armaturen und Geländer sind neu. Das Getriebe habe
ich erneuert, die alten Zahnräder und Schnecke waren beschädigt. Ein neuer Faulhaber-
motor 1016 mit Schwungmasse ist jetzt eingebaut. Ich habe ihn mit seinem Flanschgewinde
M 5,5 x 0,5 befestigt. Die Kardangelenke musste ich neu anfertigen, bei einem Probebetrieb
sind die originalen zerbrochen. Es waren aus gebogenen Blech zusammen gelötete Teile.
Die neuen Teile sind Messing, Rohr, Vierkantrohr, Vierkantstab und Niete aus dem Weinert
Programm. Bei den Rädern sind von hinten die Speichen freigedreht, aufgebohrt und
Isolierbuchsen eingesetzt. Die Drehgestelle habe ich wie gewünscht auf H0n3 umgebaut.
Die Stromabnahme erfolgt jetzt mit Radschleifern auf allen 8 Rädern. Die Verdrahtung
Ist am Bodenblech von unten durch aufgelötete U-Profile befestigt. Für die elektrische
Leitung durch das Bodenblech habe ich 4 Pins in Glasfaser verstärktem Polyester eingeklebt.
Die 4 Leitungen von den Drehgestellen und die 2 vom Motor sind von unten angelötet.
Die 4 Leitungen vom Decoder sind von oben angelötet. Der Decoder-ZIMO MX 62 (neu)
befindet sich unter dem Holzstapel. Das Messinggewicht mit aufgeklebten Holzscheiten
Ist mit 2 M 1,4 Schrauben von unten in den Ecken fest geschraubt. Ein zweites Gewicht ist
im Wassertank eingeklebt und mit dem Boden verschraubt. Die Kupplungen sind mit
Messingblechen am Boden befestigt, Schraubverbindungen. Die Lackierung erfolgte mit
Polly Scale Lacken. Das Dach ist nur aufgedrückt, nicht geklebt.

De rekening zal nog wel komen maar dat dingetje is inmiddels goud waard haha.
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

sorry Jaap, duits ben ik op school voor gezakt
even door googel gehaald, zover het goed vertaald word, lijkt me een grondige verbouwing.

zou hem dan maar goed verzekeren, een gouden lokje

Cor
het zijn de dwarsliggers die de trein doen recht rijden

Och ja Cor, en dan maar hopen dat ie niet uit de bocht vliegt op de baan :-)
Dat ding gaat in zijn top als een slak.
Straks maar eens inzetten op de smalspoordagen in Valkenburgse Meer te samen met de disconnects.
Jaap
Now, if you'll excuse me. I'm a busy man.
I have a NG logging railroad to run.

Mooi lokje. En hhuu, geen problemen met Duits. Is inderdaad hoop aan verspijkerd.
Bart
www.flickr.com/photos/bvdoorn


Mooi klassiekertje om jaloers van te worden