Bij Penn Central hadden ze maar een GE 44 tonner met nummer 9999
(http://www.railpictures.net/images/d1/5/5/8/4558.1306454895.jpg)
In schaal O heb je alleen maar messing modellen die een klein vermogen kosten of die van Bachmann. Maar die is alleen voor het 3 rail systeem. Dus heeft van die rare grote piza snijders als wielen en nog een paar zaken die niet compatibel zijn met O 2-rail.
De Bachmann heb ik bij Micro-Mark besteld. De wielen zijn besteld bij NWSL (die moeten nog binnen komen), de decals en kadee koppelingen heb ik al in huis om hem om te bouwen.
Nog een decoder met het juiste geluid en misschien nog ander gefrutsel maar dan wordt het een prima lok voor de rangeer densten.
(https://farm1.staticflickr.com/762/20706322409_8defc9ef29_z.jpg)
ben benieuwd hoe die word maar is een mooie loc
drie rail is toch een heel ander systeem van spanning opname als een twee rail?
sleep contact en kortgesloten wielassen?
Hoe wil je dat gaan doen?
Ton
In het eggie kan er ook een 3e rail zijn. Zoals bij de metro b.v. :)
Citaat van: dutchbuilder op augustus 26, 2015, 21:52:29
drie rail is toch een heel ander systeem van spanning opname als een twee rail?
sleep contact en kortgesloten wielassen?
Hoe wil je dat gaan doen?
Ton
CitaatDe wielen zijn besteld bij NWSL (die moeten nog binnen komen)
Citaat van: milocomarty op augustus 26, 2015, 23:23:41
Citaat van: dutchbuilder op augustus 26, 2015, 21:52:29
drie rail is toch een heel ander systeem van spanning opname als een twee rail?
sleep contact en kortgesloten wielassen?
Hoe wil je dat gaan doen?
Ton
CitaatDe wielen zijn besteld bij NWSL (die moeten nog binnen komen)
Dat was mij ook opgevallen maar dan de rest....
Ton
Ook een 3 rail motor heeft maar 2 snoertjes..
Hij heeft in elk wielstel een normale electromotor met vliegwiel die elk een as aandrijven. Een worm met een dandwieltje. De motortjes zijn gewoon gelijkstroom, niks moeilijks. De as is 2.4 mm en de bestelde wielen kunnen een asdikte aan van 3.2 mm. Plastiek busje gaat voor de isolatie zorgen. Wel moeten er apparte stroom afnemers gemaakt worden op de wielen. De electronica is niet te gebruiken, die moet vervangen worden door een DCC decoder. Ik denk dat het een ESU wordt. Die hebben namelijk een geluid sample voor de 2 catepillars die origineel in de lok zaten.
De ingreep op zichzelf is niet zo moeilijk. De plastiek busjes worden denk ik nog de grootste uitdaging. Als je de decoder niet meer rekend is de ingreep maar een paar Euro. De wielen kosten namelijk maar USD 1.5 per stuk. De Kadee's heb ik nog in huis liggen
Misschien wil Ton die busjes wel voor je draaien?
Citaat van: Gerard Wassink op augustus 27, 2015, 19:09:40
Misschien wil Ton die busjes wel voor je draaien?
Weet je wel hoe lastig dat is met die wanddikte (0.4mm).
En dan moet het ook nog slingervrij zijn.
2,4mm boortje heb ik trouwens ook niet.
Misschien een idee om het eens met krimpkous of isolatie van montagedraad te proberen.
Dat moet dun genoeg zijn.
Ton
Op een Amerikaans forum is er een die inderdaad krimpkousjes gebruikt. Trouwens ik heb wel 2.4 mom boortjes. Dat zal niet het probleem zijn. De wielen slinger vrij krijgen is de uitdaging
Als je gaat draaien, desnoods in een boormachine, dan eerst het gat in het busje boren , op de as zetten en dan het geheel afdraaien op buitenmaat.
Ton
messing pijpje van de juiste diameter heb ik nog op voorraad 8)
kunststof is ook geen probleem
Cor
OK Cor, merci.
wielen zijn binnen, en nu maar slopen
en het eerste draaistel is gereed, even een stukje proef laten rijden , werkt prima
op naar de volgende
Cor
Ik moet nog beginnen :)
Snap je dan weer niet waarom ze niet 4 assen aandrijven.
Moet toch niet zo moeilijk zijn.
De ribbels op de as zijn er al.
zou het hier mee kunnen?
http://www.banggood.com/5pcs-12-24V-13500RPM-1_5mm-Dia-Shaft-Magnetic-Electric-Motor-Mini-DC-Worm-Motor-p-1002099.html
Ton
Het mag misschien raar klinken maar of je nu 2 assen aangedreven hebt of 4, dat zal bij het gewicht van deze loc niet zo veel uit maken. Het is een switcher tenslotte. Veel belangrijker is dat de stroom met alle 8 wielen opgepakt gaat worden. Toch merci voor het meedenken.
Inmiddels een paar stappen verder. De lok van nieuwe wielen voorzien. Dezelfde methode gebruikt als Cor en het hele zwikkie van stroom pickups voorzien.
De ene kant van de wielstellen geisoleerde stroompickups en de andere zijde geisoleerd. Ik gebruik het chassis als stroomdrager.
(https://farm6.staticflickr.com/5676/22538734382_0c6832d925_z.jpg)
Natuurlijk zijn er allemaal goede methodes, ik heb gaatjes gemaakt aan elke kant van de motor gondel en van schroefdraad voorzien. Dat R'tje om gewoon om links en rechts uit elkaar te halen :)
(https://farm1.staticflickr.com/659/22364570468_afd64f9b15_z.jpg)
De stroom pickup is uiteindelijk van 0.5 mm messing draad gemaakt. Veerstaal van 0.5 mm geeft of te veel druk waardoor de niet aangedreven wielen niet meer draaien of staan te los zodat ze geen stroom meer oppakken.
(https://farm1.staticflickr.com/616/22538726432_0e40aee3c3_z.jpg)
De pickup op het chassis gemonteerd. Dit is de niet geisoleerde zijde.
(https://farm1.staticflickr.com/681/22526283536_374e34c462_z.jpg)
De geisoleerde zijde was nog een kleine uitdaging. Uiteindelijk gaf een hO doosje van een Kadee koppeling met een stukje afval plastiek uitkomst.
(https://farm6.staticflickr.com/5774/22365450239_a048497798_z.jpg)
Beide zijde van stroom afnemers voorzien.
Tussen het lok chassis en de wielstellen zit geen ruimte om op een fatsoenlijke manier Kadees te plaatsen. De orginele 3 rail koppelingen zijn zo afshuwlijk lelijk dat her gebruik hiervan geen optie is. Back to he drawing board.
(https://farm6.staticflickr.com/5656/22593077367_b9c32f578c_z.jpg)
Men zage een Kadee 745 achter de de schouders door. Boren een gaatje in de lengte richting van de schacht en voozien die van m 1.6 schroefdraad.
(https://farm6.staticflickr.com/5730/23022532441_c77e6a4217_z.jpg)
Monteren de afgezaagde Kadee koppeling (op de juiste hoogte) op een alu hoek stukje. En monteren die weer op het wielstel. Een heleboel meten, gaatjes boren en van schroefdraad voorzien.
(https://farm6.staticflickr.com/5697/22593061827_1577e478a6_z.jpg)
En het past..........
(https://farm1.staticflickr.com/705/22985359876_f2013fc064_z.jpg)
Dit smoelt veel beter dan die lobster klauwen waar de lok origeneel mee uitgerust is.
Precies werkje, mooi gedaan.
JohnT
Het hele zaakje zit weer in elkaar. Nog geen geluid. Eerst maar eens kijken of het wel goed functioneerd voordat ik een dure decoder koop. Voorlopig zit er een Uhlenbrock Intelli Drive Deluce 76425 in. Deze kan tot 1.4 Amp verdagen. De decoder is verassend goed dus misschien wordt het een losse geluiddecoder er bij plaatsten.
https://youtu.be/u6X89WI4d4Y?t=11 (https://youtu.be/u6X89WI4d4Y?t=11)
Wat heb je nodig voor deze conversie; 8 wieltjes van NWSL, 2 Kadee koppelingen, een decoder (je kan eigenlijk niets gebruiken van de electronica) en een beetje gereedschap.
Dat loopt als een zonnetje.
Ton
Mooi ding Bart!
Ben benieuwd hoe dat gaat klinken met een geluidsdecoder!
netjes opgelost.
ik ben nog aan het prutsen om de koppeling toch op het frame vast te zetten
Cor
Deze method gaat sneller denk ik. De tweede koppeling heeft mij maar een uurtje gekost en je hoeft niet zo veel meteriaal weg te halen. Ik ben alleen nog aan het expirementeren of ik er nog veertjes op moet zetten. Nu ziten ze star op het frame.
zeker sneller, ben al een uur bezig met frezen en boren
maar dan kan ik een originele kadee er op zetten ,compleet met veertjes
Cor
het freeswerk is klaar koppelingen zitten er op
was even een dagje puzzelen maar ik ben tevreden
van boven naar beneden:
nokken in frame weg gefreesd
blokje messing gefreesd om koppeling op te monteren
materiaal op de draaistellen/motor gondol weg gefreesd
nu nog iets maken voor de stroom afname
Cor
Het betere frees werk. Mooi gedaan Cor!
Heb er zelf ( nog ) niets mee, dat gefreubel , maar ik volg met veel interesse Cor.
kan het begrijpen Jan
is voor mij een onderdeel van de hobby.
moet nu nog wat verzinnen voor de stroom afname
Cor
Strak freeswerk, smal freesje dat wel.
Ik vind de montage van de pickup van Bart beter dan wat jij heb gedaan.
Met de schroefmontage van Bart heb je geen kans dat je de draad uitgloeit en blijf de optimale vering in stand.
Ton
Knap werk.
JohnT
Citaat van: dutchbuilder op november 23, 2015, 09:56:31
Strak freeswerk, smal freesje dat wel.
Ik vind de montage van de pickup van Bart beter dan wat jij heb gedaan.
Met de schroefmontage van Bart heb je geen kans dat je de draad uitgloeit en blijf de optimale vering in stand.
Ton
de pickup die ik nu heb gemaakt was een probeersel, ik ga het nog veranderen
had nu een stukje messing draad gebruikt, maar die is veel te stug.
Cor
als beloofd, even wat aan het prutsen geweest.
klein gleufje (1mm diep) aan de zijkant gefreesd, gaatje geboord voor de aansluit draad.
in dit sleufje een smal stukje printplaat gelijmd, daarop een klein stukje messing gesoldeerd (oude pickup van een donor lok)
even getest, rijd goed, deze manier geeft minder druk op de wielen, zo draaien ze soepeler
Cor
mooi compact.
Ton
Netjes Cor.
Netjes Cor. zo komen de stroomafnemers mooi tegen de achterkant van de wielen. :)
dat was mijn streven ook
ben wel bang dat mijn garantie nu verlopen is >:D
Cor
Wat moeten wij scratsbuilders met garantie ;)
zo, alles zit weer in elkaar, nu alleen nog een decoder uit zoeken met een ge 44 sound
Cor
Die van mij is nu uitgerust met een ESU Loksound 4.0 met de GE 44 tonner geluid ingeladen. Om het in een kleine ruimte niet overdreven hard geluid te hebben moest ik het geluids niveau tot 10% terugdraaien. De combi ESU en de Bachmann luidspreker werkt namelijk prima.
Rij eigenschappen; ik kon dat ding niet farsoenlijk laten rijden. Analoog geen vuiltje aan de lucht maar met die ESU decoder ging het helemaal mis. Het ging met horten en stoten. 2 motoren geeft problemen bij Back-EMF. Edoch de ESU kan zichzelf inregelen.
In Ops mode CV 54 op 0 zetten en dan op F1 drukken. De lok gaat er als een raket vandoor en stopt na zo'n 70 cm. In dat stukje regelt hij zich helemaal in. Resultaat. Het loopt als een zonnetje met nog een leuk geluid ook.
Nu op naar een schilder beurt en omkatten naar een Penn Central
Geluid wel opdraaien. Mijn cameratje's microfeen is niet zo geweldig
Netjes.
JohnT
maakt het motorgeluid niet een beetje weinig toeren?
Ton
Op YouTube heb je een aantal filmpjes van een 40 tonner en daar ook weinig toeren.
Citaat van: BvDoorn op januari 21, 2016, 22:39:20
Op YouTube heb je een aantal filmpjes van een 40 tonner en daar ook weinig toeren.
Ja dus?
Dat wil niet zeggen dat het goed is.
Ik neem aan dat het een diesel electrisch is , dan moet je toch toeren maken om genoeg stroom en spanning op te wekken voor de electromotoren.
Ton
denk dat het ook te maken heeft dat diesel uit die tijd geen hoogtoerige diesels waren.
1000rpm is denk ik al veel, lok is van begin 1940. 8)
https://en.wikipedia.org/wiki/GE_44-ton_switcher
volgens wiki ,geven de cats max 1000rpm, vergeleken met wat we nu gewend zijn is dat bijna stationair. :P
Cor
Besluit genomen om hem toch maar niet om te katten naar Penn Central. Geen zin in decals maken. Heb hem vandaag wel flink door het stof gehaald en jaren van gebruik aan toe gevoegd. Deze keer geen poeders gebruikt. Kwastje, knikkerbus (mat lak) en verf spuit.
(https://farm2.staticflickr.com/1537/24561853315_3c63f672dc_b.jpg)
(https://farm2.staticflickr.com/1706/23933683014_7cefe6fafe_b.jpg)
(https://farm2.staticflickr.com/1594/24535670976_e5843b5f55_b.jpg)
Mooi lokje geworden Bart, helaas niet eerder gevolgd maar misschien iets voor de toekomst:
Bij Fohrmann hebben zij isolatiebusjes in verschillende maten alsmede een wielinspanner voor de draaibank in verschillende maten.
Ik heb die dingen ook en kan uit ervaring schrijven dat het wielgat exact centrisch is via de draaibank; kijk maar eens hier: https://www.fohrmann.com/modellbau-spezialwerkzeug/stufen-spannzangen-4261.html
Jaap
Respect Bart, echt een mooi ding geworden!
Gerard
Erg mooi geworden Bart, heel mooi subtiel stof laagje ook.
Ziet er heel goed uit .
Mooi machientje geworden.
Niet te schoon , niet te vuil, net goed.
Ton
Gaaf, mis een stukkie roest her en der..
Mooi geworden.
JohnT
mooi geworden,
Cor
Thanks!.
@ Martin, de roest is door de zwarte basis kleur en stof/vuil niet meer zo te zien.
Misschien de as-potten nog wat aantippen met zwarte smeer?
Gerard, Merci voor de tip en zal er eens over na denken. Ik heb voor ik begon met spuiten een heleboel foto's zitten bekijken van de GE 44 tonner. Niet een had smeerplekken op de aspotten zitten. Wat je nog wel eens ziet is dat het gebied om de aspot wat wit uitgeslagen is. Opeenhoping van vuil op vet denk ik. Bij de meeste zijn ze gewoon egaal smerig met wat roest accenten.