Amerikaanse treinen

Algemeen => Even voorstellen => Topic gestart door: ericvw op januari 23, 2013, 00:14:04

Titel: nieuw
Bericht door: ericvw op januari 23, 2013, 00:14:04
hoi ik ben Eric uit de buurt van Eindhoven. Ik heb van mijn pa een 0 schaal locomotief gekregen een all natione line 4-6-2 pacific, alleen deze moet nog gebouwd worden daar ben ik nu mee bezig. Daarna een baan bouwen en uitbereiden
Titel: Re: nieuw
Bericht door: dutchbuilder op januari 23, 2013, 00:45:04
welkom Eric.
Ton
Titel: Re: nieuw
Bericht door: milocomarty op januari 23, 2013, 01:00:18
Ook goeie dag  ;) Zal Bart leuk vinden nog een spoor nullert  ;D
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ger deguelle op januari 23, 2013, 08:48:57
Welkom op het forum hier en veel plezier gewenst met de hobby .

Mvg ger
Titel: Re: nieuw
Bericht door: JohnT op januari 23, 2013, 09:09:35
Welkom Eric.

JohnT
Titel: Re: nieuw
Bericht door: BvDoorn op januari 23, 2013, 11:29:59
Welkom Eric
Titel: Re: nieuw
Bericht door: Janbouli op januari 23, 2013, 13:53:33
Welkom Eric, veel plezier met de hobby en hou ons vooral op de hoogte van je progressie. Vragen  worden met alle plezier zo goed mogelijk beantwoord.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: BvDoorn op januari 23, 2013, 18:12:41
Hi Martin, Ik verwelkom elke schaal  :). Maar als je eenmaal gewend bent aan O 2-rail wil je niets anders meer  ;)

Eric, ik heb gegoogled op de Pacific maar er zijn nogal wat uitvoeringen. Heb je een plaatje van het model, zoals het moet worden??
Titel: Re: nieuw
Bericht door: Nuffield10/60 op januari 23, 2013, 21:01:28
Welkom Eric en veel leesplezier hier!
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ericvw op januari 23, 2013, 22:29:26
bedankt voor het welkom. Ik ben er nog niet uit welke uitvoering het moet worden eerst maar een de puzzel oplossen van het model het is een koperen model van ongeveer 40 jaar oud de fabrikant bestaat ook al niet meer en de beschrijving is erg sumier. Daarbij komt dat mijn vader er 35 jaar geleden aan begonnen is en een fout heeft gemaakt in het frame waardoor de het drijfwerk niet mooi loopt dus dat het eerste probleem wat ik op moet lossen.

groet Eric
Titel: Re: nieuw
Bericht door: Nuffield10/60 op januari 23, 2013, 22:37:42
foto's.....  ;D
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ericvw op januari 24, 2013, 23:52:25
hier wat fotos, zoals jullie zien heb ik nog wat te doen
Titel: Re: nieuw
Bericht door: Janbouli op januari 25, 2013, 00:35:31
Veelbelovend, Eric

Zou je de fotos in het vervolg net even kleiner kunnen maken, 1200px breed , zou geweldig zijn.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ger deguelle op januari 25, 2013, 10:00:40
Dat was iets voor mij met dat geduld wat ik in mij had  ;) ;D  maar benieuwd hoe het word
Titel: Re: nieuw
Bericht door: CSX 6400 op januari 27, 2013, 10:43:25
Ook van mij welkom, dat ziet er uit als een leuk project.  :)

Groet,
Paul
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ericvw op januari 31, 2013, 23:11:53
het is zeker een leuk project ik ben in ieder geval zover dat het frame weer recht is ( wat je al niet kan doen met een brander). Is er overgens iemand die mij kan vertellen welke kleur zwart er gebruikt wordt voor amerikaanse stoomlocomotieven?

groet, Eric
Titel: Re: nieuw
Bericht door: milocomarty op februari 01, 2013, 00:22:52
Ehm ..........................zwart   ???                  ;) ;D
Titel: Re: nieuw
Bericht door: Janbouli op februari 01, 2013, 01:27:20
In weze heeft Martin gelijk , elke  zwart voldoet, waren zoveel verschillende tinten zwart in gebruik.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: BvDoorn op februari 01, 2013, 16:53:56
Hi Eric,
Misschien moet je een nieuw draadje beginnen over de verdere bouw van die lok. Kan voor iedereen razend leuk zijn, vooral als je regelmatig wat foto's oplaad.

Ja, zwart is zwart, maar ik heb nog nooit een zwarte stoomlok gezien. behalve dan in het museum en daar zijn ze ook niet echt zwart. Zwarte verf heeft namelijk als nadeel dat het zich iets laat uitbijten door het zonlicht. Vooral vroeger toen men nog geen sealing laag had zoals je nu bij auto's ziet.

Vandaar dat vele amerikaanse loks niet zwart waren, maar meer een donkere matte grijze kleur. Zelfs de museum loks van bijvoorbeeld Silverton en Cumbres (beide smalspoor) zijn niet echt zwart.

Mijn aanrader is eens op het internet te gaan kijken, daar staan duizenden foto's van machines in zowel museum kwaliteit als in gebruik. Ook kun je een heleboel foto's vinden van hobbyisten die ze weatheren.

(http://farm4.staticflickr.com/3657/3557931014_3ab9ce428a.jpg)
Zoals deze.

(http://www.eggzack.com/js/hf/WowSlider/data1/images/number60rs.jpg)
Of deze

Dan gewoon een kleur donker grijs of zwart uitkiezen die je aanstaat en hem daarin (laten) spuiten. Niet met de hand schilderen. Alleen als je hem spuit kun je ook dat mooie zijde glans effect krijgen.

In de hobby winkel kun je trouwens van o.a. Revell minsten een 10 tal kleuren verschilende kleuren zwart kopen. Zwart is dus niet altijd zwart ;)
Titel: Re: nieuw
Bericht door: wagtem op februari 01, 2013, 17:02:52
Tsja...  Anders dan in Duitsland schilderden de Amerikanen hun loc's niet glanzend zwart.  Meestal was het matzwart, soms schilderden de de rookkast lichtgrijs of aluminium.  Alleen bij passagierslocomotieven kwam er een kleurtje op (denk bv aan de GS-4's van de Southern Pacific, die ze  gebruikten voor de Daylight tussen SF en LA).  Die werden na elke rit door de wasstraat gehaald, maar voor een yard switcher vonden de maatschappijen dat niet echt nodig.  Na verloop van tijd zagen ze er dus allemaal net iets anders uit, afhankelijk van op welke route ze werden ingezet. 
Sommige modelbouwers vinden het een sport een loc zo smerig mogelijk te schilderen, ikzelf vind enige gebruikssporen niet erg, maar de loc moet wel herkenbaar blijven.
De vraag naar de kleur zwart is dus niet zo vreemd, Floquil kende indertijd o.a. Grimy Black, wat ik altijd aan de onderkant  van met name mijn goederenwagens en cabooses smeerde.
Maar ik ben voor ericvw nog op zoek naar mijn All Nation Tenwheeler, die ik indertijd van iemand heb overgenomen.  Die heeft ook een onbestemde, maar niet echt geweatherde beschildering.  Zodra ik hem teruggevonden heb plaats ik wel wat plaatjes ervan op het forum.

Maurice
Titel: Re: nieuw
Bericht door: usronald op februari 01, 2013, 17:29:59
He! Een nieuwe! ;) Doe ons even een plezier en stel je even voor in het daarvoor bestemde deel van het forum. Dat vinden we hier vanwege de kleinschaligheid en het ons-kent-ons gevoel erg leuk.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: wagtem op februari 01, 2013, 17:49:44
Hallo: heb ik al twee keer geprobeerd, maar zojuist schijnt het gelukt te zijn.  Kijk maar...

Maurice
Titel: Re: nieuw
Bericht door: Janbouli op februari 01, 2013, 19:41:05
Grimy Black van Floquil bestaat nog steeds , en Engine Black en ga zo maar door.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: JohnT op februari 02, 2013, 09:47:52
Inderdaad niet alleen zwart gebruiken. Zelf spuit ik mijn loc's zwart met daarna een heel licht waas wit erover. JohnT
Titel: Re: nieuw
Bericht door: usronald op februari 02, 2013, 10:05:27
Citaat van: wagtem op februari 01, 2013, 17:49:44
Hallo: heb ik al twee keer geprobeerd, maar zojuist schijnt het gelukt te zijn.  Kijk maar...

Maurice

Gezien en gereageerd ;)
Titel: Re: nieuw
Bericht door: johnlostcreek op februari 02, 2013, 14:34:38
Welkom Eric.

Mooi spul dat messing.
Ga je er ook een andere motor inbouwen ?
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ericvw op februari 02, 2013, 23:07:31
Jhon, het grootste gedeelte van het model bestaat uit koper.

ik wilde eigenlijk de orginele motor gebruiken

groet,
Eric
Titel: Re: nieuw
Bericht door: wagtem op februari 03, 2013, 00:14:27
Hallo John:

Even wat uitleg over de motor: het is een Pitmann motor, een van de zwaarste types.  All Nation schreef indertijd een voedingseenheid van 12 Volt, 3 Ampere voor.  Zijn broer, de Tenwheeler, kan het met 2 ampere af, dus we denken, dat dat ook hier wel zal gaan lukken.  Bij Conrad schijnen ze regelbare trafo's te verkopen, die dat aankunnen.
Met mijn Tenwheeler mag ik niet op de Nederlandse modulebaan van Fremo, zeker niet als ik er nog een paar freight cars achter hang.  Die zijn bang, dat hun draden doorbranden, want zij hebben allemaal can-motoren en het systeem kan niet veel meer dan 1 Amp verwerken.  Overigens, maar dat hadden jullie vast al begrepen: de loc rijdt op gelijkstroom.  De NMRA heeft zelfs normen voor het aansluiten van de stroomdraden op de rails, zodat altijd alle locomotieven in dezelfde richting rijden.  Uitgedacht in een tijd zonder DCC, maar wel praktisch.

Maurice
Titel: Re: nieuw
Bericht door: johnlostcreek op februari 03, 2013, 13:03:32
Het zou toch op te lossen zijn door er bv een goede foulhauber in te zetten. Deze trekken bijna geen stroom.
Dan kan je in ieder geval op de fremo modulles rijden en heb je geen problemen met een zware regelaar.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: wagtem op februari 03, 2013, 18:49:09
Hallo John:

Goed voorstel, maar we proberen in eerste instantie de loc rijdend te krijgen met hetgeen ons door de leverancier aangeboden gekregen hebben.  Afgezien daarvan: het gebruik van een Faulhaber betekent waarschijnlijk een andere gearbox en nog meer geknutsel aan het frame.  Voorlopig gaat dat denk ik niet gebeuren.
Afgezien daarvan: zo vaak komen we de FreMo nu ook weer niet tegen, de laatste keer was op een zondagmiddag, toen de club (voornamelijk h0 FreMo overigens), in het Catharinaziekenhuis in Ehv bijeenkwam.  De 0-poot van de FreMo had toen een stuk rechte baan van zo'n meter of acht, negen.  Hoe het nu is?  Iemand, die daar ervaring mee heeft?  We zijn wel geinteresseerd in de FreMo 0-module normen, maar wanneer we ons daar aan gaan conformeren zullen onze modules zwaarder bedraad gaan worden.  Letzten Endes is dat veel eenvoudiger...

Maurice
Titel: Re: nieuw
Bericht door: BvDoorn op februari 03, 2013, 19:24:35
Als je die lok wilt laten rijden mag je altijd bij mij langs komen. Ik gooi de digitale voeding er wel vanaf. Wel je eigen voeding mee nemen, ik denk niet dat mijn Fleishmann voeding 3 Amp gaat trekken.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: wagtem op februari 04, 2013, 00:41:20
Dank je Bart, jouw aanbod zullen we zeker in gedachten houden.  Maar voorlopig zijn we nog niet zo ver...

Maurice
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ericvw op februari 05, 2013, 19:31:59
Heren,

ik heb even een kort vraagje. De locomotief bestaat uit de materialen koper, staal en zamak is er iemand die weet welke grondlak ik kan gebruiken en waar ik het kan kopen.

alvast bedankt.

groet,

Eric
Titel: Re: nieuw
Bericht door: Nuffield10/60 op februari 05, 2013, 21:39:07
Bij koper en in mindere mate zamak, zul je eerst het oxidatieproces moeten stoppen om een goede hechting van de primer te krijgen, licht schuren en zeer goed ontvetten. Een zinkchromaat of een zinkfosfaat primer in een dunne laag zorgt voor een goede hechting. Daarover kan dan een standard metaalprimer. Let wel altijd op, dat je alle verven en primers van dezelfde soort (thinner, terpentine of water basis) gebruikt. Dus thinner primer, dan ook thinner laklaag etc.
Ik geloof niet dat je zinkchromaat in de modelwinkel kan krijgen, dus even informeren bij de lokale verfhandel.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ericvw op februari 14, 2013, 22:59:28
even een kleine update hoe het er voor staat. Ik ben bezig alle onderdelen te schuren om ze daarna in de grondlak te kunnen zetten. Dit is een tijdrovende klus omdat er heel veel kleine onderdelen zijn. Ook moet de ketel eerst bewerkt worden ( er moeten stukken afgeslepen worden en er moet aan de vuurkist nog wat gerepareerd worden, dus het kost nogal wat tijd).
Een vriend van mij die goed thuis is in het airbrushen gaat mij helpen om de locomotief te spuiten en mij gelijk de fijne kneepjes bij te brengen. Voorlopig wat te doen.

groet,

Eric
Titel: Re: nieuw
Bericht door: BvDoorn op februari 15, 2013, 08:24:43
Ik neem aan dat de grondlak ook gespoten gaat worden. Als je de grondlak namelijk met een kwast(je) op gaat brengen ga je de oneffenheden altijd zien door je gespoten verf heen. Verder veel succes met het schuren. Dat is een geduld werkje.
Titel: Re: nieuw
Bericht door: moonlicht op februari 15, 2013, 16:57:13
mijn idee zandstralen, er zijn best kleine zandstraal cabines tekoop.
en anders deze.
http://www.pinearts.nl/index.php/airbrush-tools/airbrush-straalpistool-zandstraalpistool.html (http://www.pinearts.nl/index.php/airbrush-tools/airbrush-straalpistool-zandstraalpistool.html)

hier een manier om dat ding te gebruiken, je hebt wel een compressor nodig (maar als je gaat airbrushen ook)
http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=814852&start=15 (http://www.spoornul.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=814852&start=15)
even naar beneden scrollen ,lijkt me een leuke oplossing, en hoeft niet veel te kosten.

en je mag ook langs komen, even in de straal cabine .
Cor
Titel: Re: nieuw
Bericht door: ericvw op februari 15, 2013, 21:16:42
Cor, bedankt voor de tip. Misschien een rare vraag maar hoe hoog is de luchtdruk die je dan gebruikt? Ik heb op mijn werk de beschikking over een straalkast deze is redelijk aan formaat maar de compressor staat op een werkdruk van 12 bar, lijkt mij een beetje enthousiast.

Groet

Eric

P.s.  Natuurlijk wordt ook de grondlak gespoten
Titel: Re: nieuw
Bericht door: moonlicht op februari 15, 2013, 22:15:32
op mijn straalcabine staat 6 bar en werk goed , ik zou zeggen prbeer eens de druk omlaag te zetten, kan denk ik geen kwaad.
voor fijn werk zou ik eerst fijn grit gebruiken/zoeken.
het blijft wel oppassen met dun materiaal. :-[
ik heb het wel eens dat als je dun messing (en ook andere dunne stukken) gaan vervormen door de wrijving.
dit gebeurt als je te lang op dezelfde plek blijft stralen, oppassen dus, zou zonde zijn van je model.
cor
Titel: Re: nieuw
Bericht door: Nuffield10/60 op februari 15, 2013, 22:19:18
Die air brush zandstralers werken met 2,5 tot 3 bar.

Straalkasten zoals jij waarschijnlijk op je werk hebt, zijn voor industrieel gebruik. Hogere druk zoals je zelf al zegt, maar ook het straalmiddel is veel te grof. Voor stralen zijn zo ontzettend veel straalmiddelen te verkrijgen, van straatzand tot notenschalen etc etc etc.
De zachte ferro en non ferro materialen van de trein moet je dus benaderen met een fijn en zacht straalmiddel, eenmaal weggeslagen materiaal door te grof grit, blijf je altijd zien....
Ook hier geldt: proefstralen op vergelijkbaar materiaal.