Amerikaanse treinen

Modelspoor => Digitaal en andere electrische projecten. => Topic gestart door: Dude op mei 27, 2019, 15:11:19

Titel: Peco perikelen
Bericht door: Dude op mei 27, 2019, 15:11:19
Ik ben zo ver dat ik de meeste storingen eruit heb

Er zijn nog twee stukjes waar geen spanning is en hoe ik de draden ook aansluit, ik krijg storing. De rest van de baan is nu gelukkig storingsvrij. Wie weet hoe ik de twee stukken moet voorzien van stroom zonder sluiting te veroorzaken??

Dude
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: JohnT op mei 27, 2019, 18:42:34
De insulfrog hebben hartstukken zonder stroom, een rangeerloc staat er gauw op stil.
De electrofrog, hierbij moeten de railstaven die bij het hartstuk bij elkaar komen van geïsoleerde railassen worden voorzien. Het hartstuk krijg zijn stroom van de wisseltongen welke goed moet aanliggen om de stroom van de rail waar hij tegen aanlicht door te kunnen geven aan het hartstuk..
Zo gebruik ik ze.


JohnT
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: American op mei 27, 2019, 19:12:35
Met 'n 2-assige Loco kan je problemen krijgen met de Insulfrog.
Met een loco met 2 draaistellen niet.
Ze zijn wel het makkelijkste.
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: Dude op mei 27, 2019, 19:31:49
Oke, geen insulfrogs dus. Maar de vraag blijft: hoe sluit ik een electrofrog aan?
Heb gezocht op internet maar enige voorbeelden heb ik niet kunnen vinden.

Heb wel wat gevonden over een frog user?

Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: dutchbuilder op mei 27, 2019, 21:56:26
PECO  electrofrog heeft twee schakel contactjes op de wisseltongen zitten.
Die schakelen de spanning.
Je moet wel de frog aan het uiteinde van de rails isoleren.
Als je toch met een schakelaar de frog wil schakelen soldeer je de schakeldraad aan de frog en de te schakelen twee andere draden aan de buitenste rails van de wissel.

Ton

Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: Dude op mei 28, 2019, 00:13:34
Thanks Ton

heb je er misschien een schetsje van? Dan weet ik zeker dat ik geen fouten maak
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: moonlicht op mei 28, 2019, 08:30:57
even een plaatje opgezocht
Cor
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: Dude op mei 28, 2019, 15:47:05
Top man,

echt onwijs bedankt, geweldig  :cool:
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: Dude op juni 02, 2019, 22:14:33
Citaat van: moonlicht op mei 28, 2019, 08:30:57
even een plaatje opgezocht
Cor

Ik ben even in het weekend 'droog'geoefend door een twee stukken Flex op een wissel aan te sluiten. Uhlenbrock eraan en het spul rijdt gewoon!
Op de verpakking van PECO las ik namelijk dat als je digitaal rijdt, je helemaal geen aanpassingen hoeft te doen. En dat klopt. Gelukkig maar want ik zag als een beer op tegen dat gesoldeer e.d.
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: dutchbuilder op juni 03, 2019, 10:37:32
Wat voor wissel heb je nu gebruikt?
Heb je het hartstuk nu geïsoleerd?

Ton

Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: Dude op juni 03, 2019, 20:33:49
Nee, gewoon alles aangesloten en ik heb al ingestrooid en al. En wat blijkt ? Wat PECO stelt klopt niet @!##$
Ik heb kortsluiting! En de layout is klaar. Snap het niet, in het weekend droog geoefend met een wissel en twee stuks rails en toen deed de trein het gewoon. Nu met twee wissels sluiting.

Wie kan helpen? want de boel slopen daar voel ik niet veel voor
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: dutchbuilder op juni 03, 2019, 21:12:00
als je een electrofrog met twee rechte stukken zonder isolatie aansluit zal het prima werken.
Dan heb je eigenlijk twee verlengstukken van het hartstuk.
Prima te gebruiken bij opstelsporen.
Zodra je het geheel in een circuit legt ga je de mist in , zeker als je het hartstuk niet isoleert.
vandaar mijn vraag in mijn vorige antwoord.

Ton
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: Dude op juni 03, 2019, 22:12:03
Maar hoe kan ik het oplossen zonder de hele boel weer los te moeten hakken?
Ik heb wel trouwens dat ijzerdraadje dat onder de wissel hangt doorgevoerd dor de baan. Van onder kan ik er bij
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: dutchbuilder op juni 03, 2019, 23:24:26
Dat ijzerdraadje zegt mij niets , ik heb hier 0n30 wissels van PECO.
Je zal een elektrisch schema moeten tekenen van die baan.
Rood voor + en zwart voor - en dan kijken waar zwart en rood samen komt.
Dat moet je voor elke wissel stand doen.
Want ik denk dat het daar fout gaat.

Ton
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: BvDoorn op juni 04, 2019, 11:35:58
Dit artikel geeft precies aan wat er fout is gegaan. Het is nog goed te redden als je de rails vlak voor of achter de rail connectors door zaagt met een Dremel doorsluipschijf.

https://dccwiki.com/Peco_Insulfrog (https://dccwiki.com/Peco_Insulfrog)

Succes
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: Dude op juni 04, 2019, 15:18:15
En als ik doorzagingen maak, dat is het simpelste en ik hoef niet te slopen :(
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: JohnT op juni 04, 2019, 19:04:21
Doe het zo dicht mogelijk bij het hartstuk, in de foto staat nu de hele punt zonder stroom. Een loc met meedere stroomafnemende wielen kan er dan wel over een twee asser kan blijven staan.

JohnT
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: dutchbuilder op juni 05, 2019, 09:46:41
Citaat van: JohnT op juni 04, 2019, 19:04:21
Doe het zo dicht mogelijk bij het hartstuk, in de foto staat nu de hele punt zonder stroom. Een loc met meedere stroomafnemende wielen kan er dan wel over een twee asser kan blijven staan.

JohnT

Nee, het hartstuk staan niet zonder spanning maar schakelt die om.
En ja zo dicht mogelijk bij het hartstuk doorslijpen.
Waarom niet de raillassen wegslijpen?

Ton
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: Dude op juni 08, 2019, 14:55:30
Ik word er moedeloos !!!

Eerst leek de baan string vrij, maar toen kwamik erachter dat een kleine loc bleef staan er zaten drie stukken tussen die stroomloos bleken
De boel doorgezaagd en extra draadjes eraan gesoldeerd, in feite liggen de wissels nu los van elkaar

maar ik blijf maar sluiten houden, om helemaal gek van te worden! Wie weet raad, want ik kn nu niet verder met bouwen
Zie foto's voor details
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: BvDoorn op juni 09, 2019, 12:15:09
Het is moeilijk te zien op de foto's. Het enige wat ik kan aanraden (dat heb ik ook gedaan bij mijn recente kortsluiting) is alle stroomdraden losmaken van de voeding en dan met een multimeter gaan zoeken. Bij mij bleek het om vocht te gaan (verf) die onder het hardstuk van een wissel was gelopen. Ik heb dat stukje helemaal doorgeslapen en sluiting was weg. Het is en blijft stap voor stap detecteren.
Titel: Re: Peco perikelen
Bericht door: JohnT op juni 09, 2019, 19:07:50
Zoals op de foto,

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1483.0;attach=19135;image (https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1483.0;attach=19135;image)
hebben wij bij ons op de clubbaan de wissels ook geïsoleerd. Maar dan zijn de wisseltongen verbonden met het hartstuk niet geïsoleerd zoals op deze foto.
https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?action=dlattach;topic=1483.0;attach=19138;image

De railspanning komt van de enkele rail die naar het wissel toegaat. De wisseltongen werken als een schakelaar en voorzien het hartsuk van stroom in de juiste polariteit. De twee rails die na het wissel komen worden weer van rijspanning voorzien.

JohnT