Amerikaanse treinen

Modelspoor => Rollend Materieel => Topic gestart door: JohnT op oktober 25, 2017, 09:29:19

Titel: Mantua logger
Bericht door: JohnT op oktober 25, 2017, 09:29:19
Ik heb al lange tijd deze loc op het oog. Ik weet dat het een moeilijk geval is met betrekking tot de stroomafname maar vind hem gewoon mooi. Gelukje gehad en kon deze loc op MP scoren.

Eerst maar een poosje naar kijken en dan aan de slag om ze digitaal te maken.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: Joop_L op oktober 25, 2017, 09:32:25
Dat is een mooi machientje JohnT.  :D
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: dutchbuilder op oktober 25, 2017, 09:52:23
Ik heb de bouwbeschrijving van mijn Mantua met Skype naar jou toe gestuurd.
Kan handig zijn.

Ton
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: BvDoorn op oktober 25, 2017, 10:59:39
Mooie aanwinst!
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: usarene op oktober 25, 2017, 11:07:28
Hoi John.

Mooie lok en niet zo moeilijk te digitaliseren.
Hoe bedoel je moeilijke stroomafname?Nooit problemen gehad!
Waar de draadjes op het chassis komen goed schoon maken en wat koper vet tegen het oxideren smeren en de problemen zijn er niet meer.
Ik heb deze lok als kit in 1984 of zo bij Trainworld in Ney York gekocht en zelf in elkaar gezet.
Het duurde wel een jaar voordat het pakje bij mij afgeleverd werd maar toen had ik ook wat!
Wel een andere micro motor er in gebouwd, de grootste die er in paste.
De HO lok heeft jaren bij de Central Paciffic in Rotterdam gereden met zo n 20 op gewicht gebrachte erts hoppers en is daarna omgebouwd naar Sn3.
Dat betekende dat het frame aan beide kanten 1 mm afgevijld moest worden, van freesbanken ect had ik toen nog niet gehoord.
Ook de tanks en cabine moesten veranderd worden, samen met nog veel meer details.
Op diverse tentoonstellingen met de Rusty Pile Railroad heeft de lok ook zo zijn boodschap gedaan en nu is hij verkocht, samen met al het andere Sn3 materiaal en de complete baan Flatt Hill.
Zoek maar eens op You tube onder Rusty Pile Railroad, dan kom je de lok wel ergens tegen.
De foto s spreken denk ik wel voor zich.
Veel plezier er mee!

Groeten van René.

Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op oktober 25, 2017, 11:51:11
Mooi René. De stroomafname is van het ene frame de plus en het andere frame de min. Hierdoor staat de loc stil op stroomloze puntstukken. Verder de loc vanmorgen opengemaakt. Tot mijn verbazing was ze al voorzien van een Faulhaber motor. Voor een decoder is inderdaad genoeg plaats. Eerts maar zien of ik hem zo zonder al teveel gesleutel digitaal kan maken.

Overigens zijn de lampjes er uit. Wilde ik toch al vervangen voor led's maar nu blijkt dat de armaturen vastgelijmd zijn. Kan er dus niet zomaar bij om een ledje in te stoppen.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op oktober 25, 2017, 11:51:52
Citaat van: dutchbuilder op oktober 25, 2017, 09:52:23
Ik heb de bouwbeschrijving van mijn Mantua met Skype naar jou toe gestuurd.
Kan handig zijn.

Ton

Bedankt maar die had ik al gevonden  ;D

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: usarene op oktober 25, 2017, 12:48:03
Hoi John.

Dat van die puntstukken, daar hadden wij nooit last van , altijd puntstukken met voeding gemaakt, vandaar.

Groeten van René.
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op oktober 25, 2017, 19:56:38
Ja dat is beter maar ik heb ze niet op mijn baan. Fastracks wissels met servo motoren. Alleen deze heeft er nu last van. Maar is uitzoeken hoe de wielen geïsoleerd zijn en dan extra stroomafnemers er op. De decoder zit er al in  ;D

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: milocomarty op oktober 25, 2017, 20:55:39
CitaatFastracks wissels met servo motoren.

Dat snap ik niet, bouw je wissels zelf en dan zijn de points stroomloos ?
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op oktober 26, 2017, 09:06:02
Om deze van stroom te voorzien moet ik iets van een schakelmoment creëren dit heb ik nog niet voor elkaar met het gebruik van servo's. Met een wisselmotor is dit anders daar zit die functie ingebouwd.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: dutchbuilder op oktober 26, 2017, 09:49:55
Een klein schuifschakelaartje bij de wisseltongen?
Desnoods met een hefboom om de juiste schuifafstand te maken.

Ton
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: BvDoorn op oktober 26, 2017, 09:59:52
Ik gebruik een microswitch (topside) om het hartstuk van stroom te voorzien die door de trowbar ingedrukt wordt. De servo's hebben genoeg power om de schakelaar in te drukken (zie ook 33 Street waar een foto staat.

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30 (https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30)
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: dutchbuilder op oktober 26, 2017, 10:30:09
Citaat van: BvDoorn op oktober 26, 2017, 09:59:52
Ik gebruik een microswitch (topside) om het hartstuk van stroom te voorzien die door de trowbar ingedrukt wordt. De servo's hebben genoeg power om de schakelaar in te drukken (zie ook 33 Street waar een foto staat.

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30 (https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30)

Dat is nog beter als een schuifschakelaartje.
Heb je gelijk een instelbare hefboom.
Kastje of een huisje er overheen en klaar.

Ton
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op oktober 26, 2017, 13:00:15
Citaat van: BvDoorn op oktober 26, 2017, 09:59:52
Ik gebruik een microswitch (topside) om het hartstuk van stroom te voorzien die door de trowbar ingedrukt wordt. De servo's hebben genoeg power om de schakelaar in te drukken (zie ook 33 Street waar een foto staat.

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30 (https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=35.30)

Bedankt Bart.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: dutchbuilder op oktober 26, 2017, 21:42:47
Een vlog over de UINTAH RR met o.a. jouw loc.
https://www.youtube.com/watch?v=nJhOJ8eseCs
Let niet op de vrouwelijke medepresentator, die is er bij als vulling.

Ton
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op oktober 27, 2017, 09:21:50
Bedankt, gisteren de loc wat getest maar de stroomafname is best wel een dingetje.Het zijn niet alleen de hartstukken maar ook als er wat hoogteverschil is tussen de ene en de andere spoorstaaf gebeurt het volgende. De loc wordt wat opgetild door het hoogte verschil waardoor er één kan zonder stroom komt te staan.Verder is de overbrenging van de ene aandrijfgroep naar de andere tot stand gebracht met een rubber slangetje. Dit slangetje is net wat te stug om goed te kunnen functioneren. Het moet soepel meebuigen in bochten maar niet zo zacht zijn dat er een knik in komt. Dat niet zo zacht zijn zit wel goed maar hierdoor is het zo stug dat het voorste aangedreven stel moeizaam de bocht neemt. Ik heb het slangetje vervangen door een ventielslangetje, wat dus eigenlijk weer te zacht is. Het wordt in een wokkel gedraaid en verliest daarmee zijn functie. Ik den er over om het slangetje te vervangen door een Roco koppeling.

(http://www.hanulveen.nl/ombouwen/1601-opknappen/1601-9.JPG) Bron hanulveen.nl

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op november 01, 2017, 18:50:46
Oké weer wat verder, het is toch het ventielslangetje geworden. Niet te strak en niet te los gemonteerd werkt het prima. Ook de stroomafname aangepakt. Probleem is hier welk soort metaal ik kan gebruiken als stroomafnemers. Ik heb het geprobeerd met dun koper maar daar zit te weinig veerkracht in. Het dunne koper vervangen door stroomafnemers die los verkocht worden om onder een wagon te zetten, veerkracht is wel beter maar nog niet genoeg.

Iemand suggesties? Het moet wel te solderen materiaal zijn.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: dutchbuilder op november 01, 2017, 20:28:23
Fosforbrons word meestal voor dat soort toepassingen gebruikt.

Ton
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op november 02, 2017, 09:30:02
Thanks.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: dutchbuilder op november 02, 2017, 10:37:37
Waarom werkte die veer niet John?

Ton
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op november 02, 2017, 13:27:56
Die zal wel werken maar als het met het ventielslangetje kan is dat makkelijker. Er zat een slangetje in maar dat was te ruim geworden en hard waardoor het niet flexibel genoeg meer was.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: johnlostcreek op november 02, 2017, 18:33:25
Slangetje kan je beter vervangen door een silecone slangetje. Deze kan je halen bij Piet Peetoom. (Gms) Daar kan je ook fosforbrons kopen.  Fosforbrons ook langs de binnenkanten laten lopen en niet op het loopvlak van de wielen
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: dutchbuilder op november 02, 2017, 21:24:26
Citaat van: JohnT op november 02, 2017, 13:27:56
Die zal wel werken maar als het met het ventielslangetje kan is dat makkelijker. Er zat een slangetje in maar dat was te ruim geworden en hard waardoor het niet flexibel genoeg meer was.

JohnT

O, ik ben in de veronderstelling dat je het al geprobeerd had.

Ton
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op november 03, 2017, 09:25:09
Ik had het ventielslangetje geprobeerd maar toen draaide het in een wokkel omdat ik teveel ventielslang tussen de beide aandrijfgroepen had, waarna ik de aan de Roco verbinding dacht. Na wat proberen heb ik nu de juiste lengte van het slangetje. Het draait niet in een wokkel en kan wel meebuigen in de bochten.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op november 07, 2017, 15:32:27
Oké stroomafname opgelost met een vette elco.

Nu maakt de loc nog af en toe sluiting in een boog. Denk dat de twee aandrijfgroepen + en _ elkaar raken. Of wielen die het chassis raken. Nog wat om uit te zoeken.

Ik heb er gelijk een foto van de aandrijving met ventielslangetje bijgedaan.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op november 17, 2017, 19:15:20
Project ff in de vriezer gezet werd er niet goed van. Hoe simpel kan het zijn. Twee draadjes plus min en een decoder. In dit geval in alles op de hielen gezeten door Murphy.

Na genoemde problemen te hebben opgelost, inclusief de kortsluiting. Hield de Faulhaber motor ermee op.

Inmiddels zeker één decoder opgeblazen met het kortsluitingsprobleem en nu ook de motor rijp voor de container. Kat in de zak, ik weet het niet. Bij ontvangst analoog op een recht stuk testspoor reed de de loc prima.

De kortsluiting was trouwens ook heel lullig. Het voorste loopwiel raakte met de flens van één van de wielen net een braampje in het frame hierdoor kon ik moeilijk de oorzaak vinden. Ik heb het gevonden door de loc in het donker te laten rijden. Nu zag ik de vonken en had ik ook het idee waar ik het moest zoeken. Na het wegvijlen van het braampje was de kortsluiting over.

Maar inmiddels heb ik een doekje voor het bloeden, Ton had nog een bouwpakket van de loc maar dan de uitvoering met lossen tender. Ga hier eerst is mee aan de gang. Morgen nog beurs in Veendam, ff kijken naar een ander motortje.

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: moonlicht op november 17, 2017, 20:01:31
ik heb nog wat motortjes liggen, als je een type of afmeting heb kan ik voor je kijken
Cor
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op november 17, 2017, 20:22:36
Dat zou geweldig zijn.

De Faulhaber is rond 18 mm.
Lengte 28 mm
As dikte 2 mm
As lengte 18 mm

De motor die bij de set van Ton zit (originele motor) is,
Lengte 47 mm
Breedte 17 mm
As dikte 2 mm
As lengte 8 mm

JohnT
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: moonlicht op november 17, 2017, 20:36:46
ik heb een faulhaber, 22mm rond, 34mm lang
as is 1,5mm en 5mm lang

geen idee of je daar de ruimte voor hebt

Cor
Titel: Re: Mantua logger
Bericht door: JohnT op november 18, 2017, 07:29:05
Bedankt Cor, maar 18 mm is wel de max ruimte in de ketel.

JohnT