Amerikaanse treinen

Modelspoor => Scratchbuilding, kitbashing, modelbouw en weathering. => Topic gestart door: BvDoorn op maart 05, 2017, 18:01:24

Titel: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op maart 05, 2017, 18:01:24
Het begon allemaal met de verkoop van Hans zijn Weaver 2 rail Rio Grande Alco Rs3.

Inderdaad hij reed en de body zag er nagelnieuw uit. Het model is van  +/- 1985 - 1995 en alle losse onderdelen zoals het hekwerk is kompleet en heel.

Maar rijden...... Niet echt een soepel lopende lok. Het model heeft een ketting aandrijving (niet mijn favouriet) en waarschijnlijk een of meerdere split gears.

(https://c1.staticflickr.com/3/2247/32909674181_3e776716b7_z.jpg)

Nog een paar items die het model van origine niet had waren cabine ruiten en inrichting plus een ingegoten gril, een bel (niet onbelangrijk op een Amerikaanse loc), opgegoten hand rails en nog wat ander klein geneuzel. De buitenkant ziet er inderdaad een beetje jaren 80 uit wat detailering betreft.

Nu zijn een heleboel van de onderdelen bij de P&D Hobbyshopt te koop. Dus een lijstje gemaakt van wat er allemaal verfraaid moest worden.

Allereerst de keuze van de aandrijving. De ketting aandrijving redden of toch wat anders. Een niewe moderne Pittman motor en nieuwe tandradjes komt ook niet voor niets en zoals al aangegeven heb ik helemaal niks met ketting aandrijvingen in dit sort locomotieven.

P&D heeft ook een ombouwset voor deze lok maar toch gekozen voor iets heel anders. Bij NWSL 2 O scale Stanton drives gekocht.

De ombouw had nogal wat voeten in aarde. Ze zijn minstens 3 mm te hoog om goed onder het chassis te passen dus moest er het nodige vijl en schuurwerk gebeuren.

Afijn zie de foto serie:

(https://c1.staticflickr.com/3/2075/32909673681_3fbe474543_z.jpg)
De schouders moeten helemaal vlak gemaakt worden (voor en achter kant van de lok)

(https://c1.staticflickr.com/3/2827/32909672911_de681a0113_z.jpg)
Na het vlak maken van het chassis moet er ruimte gemakt worden waar de schouder van de Stanton drive in past. De bodemplaat is bijn 7 mm dik dus kan er makkelijk een ruimte uitgevreesd worden van 1.5 mm.

(https://c1.staticflickr.com/3/2842/32909672521_8531497f4f_z.jpg)
Het chassis op de Stanton drives. Hij is nog net geen 0.3 / 0.4 mm hoger dan op de originele Weaver trucks. De Stanton drives worden trouwens met wielen naar keuze geleverd.

(https://c1.staticflickr.com/4/3864/32909671631_b27d7c8632_z.jpg)
Je kunt boren in de Stanton drives maar ik heb de side frames van de originale Weaver trucks op maat gezaagd en aangepast en deze met "super glue" onder druk op Stanton drives gelijmd. Gaat voorlopig niet meer los.

(https://c1.staticflickr.com/1/758/32220881943_566391ff56_z.jpg)
En zo ziet het er dan uit. Nee hij hangt niet scheef. Dat is de vervorming van de foto. Ik heb namelijk pas malletjes gebruikt om de juiste hoogte te houden.

(https://c1.staticflickr.com/1/761/32450051363_e57f89097c_z.jpg)
Nu het betere snij, vijl en schuurwerk om de handgrepen en nieuwe lampen op de voor en achterkant te plaatsen. Gode zij dank, deze had ik dubbel besteld. Het is giet werk en is redelijk snel kapot. 1.5 set gebruikt. Nieuwe lampen zijn 3 mm leds met een afgevlakte kop (niet rond dus).

(https://c1.staticflickr.com/3/2852/33136200891_c6b4def2b9_z.jpg)
Ook voor en achterkant van lucht en andere aansluitingen voorzien.

(https://c1.staticflickr.com/3/2941/32450050163_83cf15716b_z.jpg)
De ramen zoals eerder al aangegeven. Ik moet nageven. Het past precies als je het volgens de beschrijving doet :)

(https://c1.staticflickr.com/3/2942/32450051903_a76ef07237_z.jpg)
Een kleine uitdaging is de cabine. Die zit er gewoon niet in en moet (tenminste als je hem wilt hebben) opgebouwd worden.

(https://c1.staticflickr.com/4/3770/33108602492_2e17361c31_z.jpg)
Uiteraard met machinist.

(https://c1.staticflickr.com/1/634/32881720990_3d94228086_z.jpg)
Je kunt nu goed zien waarom de moeite om de schijn van een inrichting te maken. De ramen van de Rs3 waren zo groot dat je ruim zicht had op de binnenkant.

(https://c1.staticflickr.com/4/3751/32881720250_cfac43a102_z.jpg)
Natuurlijk is ook de conducteur aanwezig, deze staat en kan elk moment de deur uit lopen om zijn werk te doen.....

(https://c1.staticflickr.com/1/767/33264598305_a28fb191fb_z.jpg)
De ven is natuurlijk een van de meest uitspringende details van deze machine. Vandaar het plastic rooster helemaal weggehaald en een ven ruimte gemaakt om hem goed uit te laten komen.

(https://c1.staticflickr.com/3/2949/33222919806_c3550ba998_z.jpg)
En zo ziet het eruit als alles ingebouwd is. Alleen P&D heeft deze set trouwens en bestaat uit een rooster en de ven. De rest moet je zelf verzinnen.

(https://c1.staticflickr.com/4/3893/33222917326_12daecc084_z.jpg)
De lok krijgt een Loksound XL met het juiste Alco geluid. Vandaar een luispreker in de tank ingebouwd. Dit is een 2 Watt, 8 ohm speakertje dus verwacht wel wat van dat ding.

(https://c1.staticflickr.com/4/3816/33108595602_3ee940fb25_z.jpg)
Vandaag in de paintshop.

Uitstaande zijn nu de inbouw van de decoder, railingwerk, decals en natuurlijk weathering. Hij ziet er nu uit alsof hij van de fabriek af komt.
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: ger deguelle op maart 05, 2017, 18:12:19
Heel mooi
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: moonlicht op maart 05, 2017, 18:14:53
mooie verbouwing
Cor
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: Ronald1974 op maart 05, 2017, 18:24:14
Heel mooi Bart, ik doe mij ogen dicht en hoort het geluid al van de Alco
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: dutchbuilder op maart 05, 2017, 22:39:50
Word er een doekje tegen het kwijlen bijgeleverd?
Mooi man.

Ton
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: American op maart 06, 2017, 00:44:34
Goedendag!!!
Daar zit veel werk aan Bart.
Dat had ik niet voor mogelijk gehouden.
Ik ben zeer benieuwd naar het resultaat.
Apropos, ketting aandrijving.
Dat lijkt mij best betrouwbaar!
Maar daar heb jij toch niet voor gekozen.
Waarom niet?
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: JohnT op maart 06, 2017, 19:31:03
Mooi project.

JohnT
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op maart 06, 2017, 19:48:17
Hi Hans,
Ketting aandrijvingen zijn erg goed voor fietsen en nog wat ander spul. Nee alle gekheid op een stokje. Ketting aandrijvingen kunnen heel goed functioneren maar dan moet het wel van het juiste materiaal gemaakt zijn en op de juiste spanning gehouden worden. Buiten dat maakt een ketting aandrijving per definitie meer herrie dan tandwiel overbrenging.
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: dutchbuilder op maart 06, 2017, 21:27:23
Ik kan me zo voorstellen dat zo'n ketting drive schokkerig loopt door de schakels bij lage snelheden.

Ton
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op maart 06, 2017, 21:30:18
Schokkerig gedrag kan je waarschijnlijk wel voorkomen als de ketting op spanning blijft. Dat is een hele uitdaging...
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: dutchbuilder op maart 06, 2017, 21:33:23
Het verbaasd mij ook dat ze dit soort aandrijving bij deze schaal toepassen.
Lekker goedkoop zeker, een andere reden kan ik 123 niet bedenken.
Dat ze kettingdrive bij grotere schalen toepassen, daar kan ik me wel wat bij voorstellen.

Ton
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op maart 13, 2017, 19:57:50
OK, ik ben niet naar Ontrax geweest. Geen puf om weer in de auto te gaan zitten voor 2 uur heen en 2 uur terug. Even niet....

Wel verder gegaan met de Alco. Op de kap de Penn Central logo's aangebracht (Decals zijn van Micro Scale).

(https://c1.staticflickr.com/1/567/33039365540_2c484edba3_z.jpg)
Als je het nummer van de loc controleert zie je dat deze nooit het rode logo heeft gehad. Maar OEPS het eerste logo ging helemaal fout. Een beetje te "eager" dus had niet veel keus. Of nieuwe bestellen of de rode logo's. Sommige Rs1 van PC hebben trouwens wel het rode PC logo gehad dus zit er niet helemaal naast.

Ik heb alleen geen kleine cijfers om de loc nummer platen aan de voor en achterkant te maken dus moet deze decals zelf maken.

Ook de ESU decoder ingebouwd. De ESU decoder met de Stanton drives geven een hele mooie performance.

(https://c1.staticflickr.com/4/3853/32607841093_0acdd76e90_z.jpg)
Ik heb de Stanton drives gekruist. Dus de voorkant staat omgedraaid ten opzichte van de achterste. Omdat de Stanton drives al volledig bedraad zijn moet je dus alles omdraaien anders draaien ze tegen elkaar in vandaar, als je naar de bedrading kijkt, zie je dat rood op zwart is aangesloten en zwart op rood, zo ook oranje en grijs en visa versa.

De twee gele draden zijn naar de luidpreker.

Zodra alles erop en aan zit zal ik een filmpje maken zodat jullie een indruk hebben van de performance en het geluid.

Volgend weekeinde geven ze weer regen op..........
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op maart 19, 2017, 13:46:17
ESU decoder is nu volledig ingebouwd en ......... Combinatie Stanton drives en de ESU decoder is, nu ze goed is getrimd, gewoon erg goed. Nu verder opbouwen, nog wat schilderwerk en dan weatheren.

Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: Joop_L op maart 19, 2017, 13:51:10
Knap werk.
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: moonlicht op maart 19, 2017, 14:03:17
rijd als een zonnetje, mooi hoor

ga je nog verlichting in de cabine brengen?
je ziet nu niks van je interieur .

Cor
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: ger deguelle op maart 19, 2017, 14:33:40
Heel mooi .
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: JohnT op maart 19, 2017, 19:03:48
Mooi gedaan.

JohnT
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op maart 19, 2017, 22:35:17
Citaat van: moonlicht op maart 19, 2017, 14:03:17
rijd als een zonnetje, mooi hoor

ga je nog verlichting in de cabine brengen?
je ziet nu niks van je interieur .

Cor

Rijdt inderdaad als een zonnetje. Erg geschikt voor rangeerwerk. Bij speed stap 36 komt hij pas boven de 20km uur schaalsnelheid. Bij speed stap 6 rijdt hij niet meer dan 0.5 km uur schaalsnelheid

Je kan inderdaad nog niets van het interieur zien. Op de ramen zit nog masking tape. Deze gaat er pas af als hij geweathered is. Datzelfde geld voor het rooster boven de fan maar eerst nog de railing aanbrengen. Gele markering aan brengen op stukjes van de railing en trap treden enz.

Ik heb geen cabine verlichting aangebracht. Kan altijd nog wel een keertje.
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: dutchbuilder op maart 19, 2017, 23:24:05
is dat toerental niet wat aan de lage kant?
Ik neem aan dat het een diesel electric is.
Dan verwacht je toch wat meer toeren van de motor om de nodige elektronen op te wekken.

Ton
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op maart 20, 2017, 10:54:35
Citaat van: dutchbuilder op maart 19, 2017, 23:24:05
is dat toerental niet wat aan de lage kant?
Ik neem aan dat het een diesel electric is.
Dan verwacht je toch wat meer toeren van de motor om de nodige elektronen op te wekken.

Ton


Volgens de geluid fragmenten die ik op het internet heb gevonden komt het toerental goed overseen met de werkelijkheid. De motor (Alco 244) is in de jaren 40 van de vorige eeuw ontwikkeld. Het is een 4 takt, 12 cylinder V motor met een min toerental van 350 (idle) en een max toerental van rond de 1000 rpm (dan staat hij wel zwaar in de rooie).

Feitenlijk wat wij een medium speed motor noemen. De motor (zijn opvolger de 251) werd o.a. ook gebruikt als hoofd motor op sleepboten (zoals Cor nu aan het bouwen is) en stationaire power plant. Je kwam ze ook tegen als hulp motor op zeeschepen die in de jaren 50 waren gebouwd.

(http://sdrm.info/roster/diesel/alco/alco-v12-1.jpg)

Huidige motoren hebben een veel hoger maximum toerental. Deze zitten veelal rond de 3500 rpms maar echte snellopers zoals Caterpillar ze tegenwoordig maakt kan wel tot 5000 rpm komen. Ten opzichte van dezelfde motor (aantal cilinders en cilinderinhoudt) zie je dat een modern 12 cylinder van die maat nu +/- 3000 tot 3500 pk af kan geven terwijl de 244 net krap aan 1600 pk deed.

Alco had trouwens een heleboel problemen met deze motoren die er toe bij gedragen heeft dat ze toch niet helemaal opgewassen was tegen EMD die betrouwbaardere motoren had en in een vroeg stadium de loks modulair ging bouwen zodat componenten snel konden worden uitgewisseld.
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op maart 26, 2017, 17:46:09
Klaar!!! Alleen de nummerplaten nog. Die liggen er al maar verf moet goed indrogen voordat ik de decals aanbreng.

(https://c1.staticflickr.com/4/3759/33532045031_a43311358a_z.jpg)

(https://c1.staticflickr.com/4/3843/33504795782_2371a513df_z.jpg)
Deze foto is van voor het weatheren maar geeft de inliggende fan erg goed weer.

(https://c1.staticflickr.com/4/3954/33277593300_6be48d8246_z.jpg)
Dit geeft de doorkijk in de cabine goed weer.

(https://c1.staticflickr.com/3/2913/33532038711_6569d81dba_z.jpg)
Aan het werk. De 5428 verlaat net de yard en steekt 33 Street over.

@Hans. merci!!!
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: moonlicht op maart 26, 2017, 18:51:53
je hebt er weer een mooie lok bij. mooi gemaakt
Cor
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: ger deguelle op maart 26, 2017, 19:43:01
Mooie loc
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: American op maart 26, 2017, 20:04:42
Ik ken de Loc niet meer terug.
Prachtig!!!
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: Joop_L op maart 26, 2017, 20:43:15
Een hoop werk geweest, maar ziet er weer puik uit.  8)
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: JohnT op maart 27, 2017, 10:05:21
Goed geslaagd.

JohnT
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: dutchbuilder op maart 27, 2017, 10:34:21
Mooie upgrade.

Ton
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: BvDoorn op april 08, 2017, 22:03:17
Laatste plaatje als afsluiter. Loc is in bedrijf zoals jullie kunnen zien.

(https://c1.staticflickr.com/3/2926/33777309271_873b084ef3_b.jpg)
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: dutchbuilder op april 08, 2017, 23:07:50
mooi project.....next.....

Ton
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: moonlicht op april 09, 2017, 00:05:17
mooie aanwinst
Cor
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: ger deguelle op april 09, 2017, 09:21:53
Heel mooi .
Titel: Re: Penn Central Alco Rs3
Bericht door: American op april 10, 2017, 00:36:30
Schitterend resultaat Bart.
Mijn complimenten, TOP.